Medzinárodná bezpečnosť

Trojročné bakalárske štúdium

Školné

od 1 190 €
za semester

Program

Bezpečnostný
manažment

Miesto

Bratislava

Titul

Bakalár (Bc.)

Prihláste sa na akademický rok 2024/25!

Staňte sa strážcom globálnej bezpečnosti: objavte medzinárodný rozmer!

Získate prehľad o globálnych bezpečnostných výzvach, diplomacii a predchádzaní konfliktom. Získané vedomosti využijete v medzinárodných organizáciách, vládnych agentúrach a v krízovom manažmente.


Uplatnenie:

  • Medzinárodný bezpečnostný analytik

  • Diplomat/diplomatický pracovník

  • Poradca pre bezpečnostnú politiku

  • Manažér krízového manažmentu

  • Koordinátor bezpečnosti v teréne

Predmety zamerania:

  • Právo medzinárodnej bezpečnosti

  • Medzinárodná vesmírna bezpečnosť

  • Násilní neštátni aktéri v medzinárodnej politike

  • Medzinárodné konflikty a ich riešenie

  • Európska bezpečnostná architektúra

Na Ambis môžete novo študovať aj dištančne (online)

Aké „dvere“ vám toto štúdium otvorí?

Absolvovanie štúdia vám umožní pracovať v OSN, NATO, vládnych agentúrach, ako bezpečnostný analytik, diplomat, poradca pre bezpečnostnú politiku, manažér krízového manažmentu alebo bezpečnostný koordinátor v teréne.

Pomôžeme vám pripraviť sa na vašu budúcu kariéru!

Získané vedomosti vám umožnia analyzovať medzinárodné bezpečnostné hrozby, vypracovávať diplomatické stratégie, plánovať reakcie na krízy a koordinovať bezpečnosť v konfliktných oblastiach, čím prispejete k udržaniu mieru a stability vo svete.

Vyučujúca presne vie,
o čom hovorí.

Na študijnom ma poznajú po mene.

Každá chvíľa v škole je pre mňa užitočná.

Zameranie študijného programu

Kriminalistika
a kriminológia

Právo
a bezpečnosť

Medzinárodná
bezpečnosť


Kybernetická
bezpečnosť

Chcem sa prihlásiť na štúdium!

Poskytnite nám o sebe niekoľko informácií a my sa vám ozveme s pozvánkou na pohovor.

Zaujíma nás názor našich študentov

„Na škole Ambis študujem odbor Marketingová komunikácia. Ako kľúčovú výhodu oproti iným školám určite považujem pedagogický personál. Na väčšine predmetov nás učia ľudia z praxe, takže sa dozvieme, ako to naozaj funguje. Nedá mi nespomenúť aj voľný čas, ktorým každý z nás disponuje. Vďaka tejto škole stíham brigádu a koníčky bez problémov."

- Romana, Marketingová komunikácia


,,Na túto školu som sa prihlásila, pretože som o nej dostala veľmi pozitívne recenzie. Vybrala som si kombinované štúdium, ktoré sa dá ľahko zvládnuť s prácou. Online výučba mi vyhovuje, pretože učitelia sa nás snažia do svojich hodín zapojiť.“

- Aneta, Manažment a hospodárenie vo verejnej správe


"Vďaka prístupu vyučujúcich a ich skúsenostiam aj mimo akademického prostredia bolo štúdium zaujímavé a plné príkladov z praxe. Okrem teórie ponúkali pohľad na reálne podnikateľské scenáre, čo je najmä pri tomto obore veľmi dôležité. Vďaka programu Erasmus som mala možnosť ísť študovať na zahraničnú univerzitu do Španielska a spoznať tak nových ľudí, zlepšiť si jazykové schopnosti a vyskúšať si život v inej krajine."

- Veronika, Ekonomika a manažment podniku


Ako vyzerá štúdium na Ambis? Pozrite si referenčnú stránku!

Orientačný študijný plán

Pozrite sa na predmety, ktoré absolvujete od 1. do 6. semestra, a na to, čomu sa budete venovať. Ak vám niečo nie je jasné, napíšte nám.

Názov predmetu

1. semester

Zameranie predmetu:

Predmet slúži ako právna propedeutika pre vytváranie právneho rámca k predmetom, ktoré sa problematiky práva dotýkajú a ktoré študent tohto programu absolvuje v ďalších fázach štúdia.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

V rámci výučby je cieľom, aby študent získal znalosti o právnom systéme v oblasti teórie práv, ústavného systému a verejnej správy, najmä so zameraním na bezpečnosť vrátane legislatívy v oblasti krízového riadenia.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Právo, právna norma, právny poriadok
  2. Pramene práva
  3. Ústava
  4. charta základných práv a slobôd
  5. Ústavný zákon o bezpečnosti SR
  6. Územné členenie štátu
  7. Výkonná moc
  8. Zákonodarná moc
  9. Súdna moc
  10. Samospráva
  11. Správa ozbrojených síl a ozbrojených zborov
  12. Správne konanie

Zameranie predmetu:

Študenti budú po absolvovaní predmetu poznať základné pojmy používané v oblasti analýzy rizík, základné metodologické princípy z oblasti analýzy rizika a budú vedieť vysvetliť princípy identifikácie a kvantifikácie rizika, hodnotenie rizika a uplatnenie vhodných nástrojov pre hodnotenie rizika (napríklad SWOT analýza, UMRA a iné), predikciu analýzy.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študenti vedia rozsiahlejšie opísať, analyzovať a na základnej úrovni vedia vysvetliť riziká, ktoré majú závažný celospoločenský dopad (ekologické, priemyselné havárie, negatívne dopady z antropogénnej činnosti, teroristické útoky, denudačné územia, industriálne územia).

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Definícia rizika, pojmy rizikovej analýzy
  2. Identifikácia a kvantifikácia rizika
  3. Hodnotenie a hodnotiace nástroje rizikovej analýzy
  4. Predikcia rizika
  5. Rozhodovanie a rozhodovacie procesy
  6. Viacekriteriálne rozhodovanie, multikriteriálna analýza
  7. Riziká ekologické
  8. Riziká z antropogénnej činnosti
  9. Riziká teroristické
  10. Riziká denudačného územia
  11. Riziká industriálneho územia
  12. Priemyselné havárie
povinný

Zameranie predmetu:

Študenti budú poznať teoretické základy kriminalistiky a vybrané metódy kriminalistickej techniky a kriminalistickej taktiky.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študenti budú vedieť vyhľadávať a spracovávať výsledky kriminalistického skúmania v dokazovaní a kriminalistickej identifikácii objektu. Študenti budú vedieť identifikovať a analyzovať kriminalistické dáta a informácie v nasledujúcich oblastiach podľa osnovy:

  1. História vzniku a dejiny kriminalistiky
  2. Kriminalistickej stopy a systém kriminalistiky
  3. Kriminalistické skúmanie a kriminalistická identifikácia
  4. Ohľadanie miesta činu
  5. Kriminalistická prehliadka
  6. Výsluch, konfrontácia, previerka výpovede na mieste
  7. Kriminalistický experiment
  8. Rekognica
  9. Rekonštrukcia
  10. Kriminalistickej verzie
  11. Krim. technické metódy identifikácie osoby
  12. Krim. technické metódy identifikácie objektu

Zameranie predmetu:

Cieľom predmetu je vysvetliť študentom prístupy, záujmy a inštitucionálne nástroje Českej republiky pri zabezpečovaní vnútornej bezpečnosti štátu.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študent bude poznať hierarchickú štruktúru štátnych orgánov a orgánov územnej samosprávy zaisťujúcich bezpečnosť Českej republiky. Bude vedieť vysvetliť ich vzájomné väzby, funkcie a kompetencie v bezpečnostnom systéme Českej republiky.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Účel tvorby a napĺňania koncepcie bezpečnostného systému Českej republiky
  2. Bezpečnostná stratégia Českej republiky – bezpečnostné záujmy, bezpečnostné prostredie
  3. Formy zaisťujúce plnenie zámerov bezpečnostnej stratégie Českej republiky
  4. Ústredné orgány štátu v bezpečnostnom systéme Českej republiky
  5. Ozbrojené sily Českej republiky
  6. Ozbrojené bezpečnostné zbory
  7. Záchranné zbory a záchranné a havarijné služby
  8. Systém ochrany obyvateľstva v Českej republike
  9. Inštitúcie a orgány s územnou pôsobnosťou – krajská, obecná a miestna úroveň
  10. Ostatné prvky bezpečnostného systému – obecná polícia, súkromné bezpečnostné služby
  11. Subjekty kritickej infraštruktúry, právnické osoby, podnikajúce fyzické osoby vo vzťahu k bezpečnostnému systému štátu orgánom krízového riadenia
  12. Príprava bezpečnostného systému na možné nadchádzajúce hrozby

Zameranie predmetu:

Študijný predmet Základy psychológie integruje na úrovni propedeutiky najdôležitejšie poznatky troch najvýznamnejších psychologických vied: všeobecnej psychológie, vývojovej psychológie a psychológie osobnosti. Okrem teoretických poznatkov si študenti osvoja aj poznatky psychologickej metodológie s cieľom ich efektívnej implementácie do praktickej odbornej činnosti. Výsledky psychologickej prípravy sa premietnu v profile absolventa a následne v efektívnom priebehu profesijnej činnosti.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Po úspešnom absolvovaní študijného predmetu budú absolventi schopní:

  • porozumieť základným pojmom a kategóriám vyššie uvedených psychologických vied,
  • analyzovať osobné aj profesné problémy, objasňovať ich psychologickú podstatu a navrhovať optimálne riešenie,
  • ovládať vhodné psychologické metódy a využívať ich pri riešení rutinných i výskumných úloh,
  • zasvätene konzultovať s expertmi.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Predmet, úlohy, štruktúra a význam psychologických vied.
  2. Historický vývoj a usmernenia modernej svetovej psychológie.
  3. Fylogenetický vývoj psychiky.
  4. Metodológia psychológie.
  5. Kognitívne, konatívne a motivačné procesy.
  6. Základné poznatky vývojovej psychológie.
  7. Vývojové determinanty.
  8. Poňatie osobnosti, vlastnosti osobnosti.

Zameranie predmetu:

Cieľom predmetu je naučiť študentov základným pravidlám tvorby odborného textu. Predmet sa zameriava na osvojenie si zásad odbornej práce pri spracovaní vybranej odbornej témy na základe vyhľadania, selekcie a utriedenia zdrojov a využitia získaných znalostí z doterajšieho štúdia vrátane zručnosti ich samostatnej aplikácie pri riešení konkrétneho problému. Študentom budú odovzdané zásady tvorby odbornej práce, práce s literatúrou a ďalšími prameňmi a informačnými zdrojmi. Predmet rozvíja schopnosti študentov pri výbere témy, určenie cieľov, metód a postupov odbornej práce. Prakticky si vyskúša metódy efektívneho učenia a prácu s odborným textom.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do metodológie odbornej práce;
  2. Typológia a štruktúra odborných textov, charakteristika odborného textu;
  3. Citačné štýly, forma citácií a spôsob citovania;
  4. Autorský zákon a publikačná etika, plagiátorstvo;
  5. Tvorba a zásady písania odborných textov;
  6. Štylistické, formálne, gramatické a typografické zásady písania odborných textov;
  7. Práca s témou a spôsobmi vyhľadávania informácií;
  8. Elektronické informačné zdroje – druhy, vyhľadávanie, rešeršné stratégie;
  9. Hodnotenie zdrojov, informácií a vedeckej práce;
  10. Kritická práca s textom, metódy kritického myslenia;
  11. Metodológia výskumu – základy;
  12. Kvalitatívny a kvantitatívny výskum – základy.

2. semester

Zameranie predmetu:

Študenti budú po absolvovaní predmetu poznať teoretické a praktické základy činností v rozhodovacom procese a procesu riadenia rizík v rôznych hospodárskych oblastiach ovplyvnených činností ľudí av prírodných podmienkach s vplyvmi antropogénnej činnosti. Budú tiež vedieť vysvetliť a prakticky využiť princípy identifikácií a kvantifikácií rizika, hodnotenia rizika a budú schopní na profesionálnej báze uplatniť vhodné nástroje na hodnotenie rizika, pričom základom budú metódy RIPRAN, SWOT a UMRA z oblasti metód analyticky vyhodnotiteľných a ďalej potom ďalšie prostriedky na hodnotenie rizika (HAZOP, FMEA a ďalšie).

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študent pozná, vie definovať a vysvetliť váhovanie rizika, lineárne a nelineárne metódy hodnotenia, rizikové inžinierstvo, rozhodovacie metódy – rozhodovacie stromy, histogramy – a vie s nimi pracovať pri uplatnení základných pojmov rizík a rizikovej analýzy a prístupu k riziku, pričom porozumel identifikácii a kvantifike.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do predmetu, informácie na zadanie seminárnej práce, pravidlá práce a termíny, výber tém seminárnej práce a spôsob jej spracovania, šablóna pre prácu, kontaktné informácie.
  2. Základné pojmy, názvoslovie (opakovanie z prerekvizity) a základná orientácia v problematike hodnotenia situácií pomocou metód analýzy rizika, technické a ekonomické riziká, váhovanie rizika, lineárne a nelineárne metódy hodnotenia, SWOT analýza ako metóda na vypracovanie seminárnej práce.
  3. SWOT analýza ako metóda na vypracovanie seminárnej práce (zásady) – pokračovanie, metóda UMRA ako metóda na vypracovanie seminárnej práce (zásady), metóda RIPRAN.
  4. Portfólio rizík. Príčiny vzniku a pôsobenia rizík. Čas a priestor. Identifikácia nebezpečenstva, kvalifikácia nebezpečenstva, kvantifikácia rizika.
  5. Definícia vstupných údajov potrebných pre hodnotenie metódami analýzy rizika, vyhodnotenie dát, jav a udalosť; nebezpečenstvo a scenár nebezpečenstvo, ujma a škoda, história, metódy, váhovanie a kritériá metód analýzy rizika.
  6. Definícia a modelovanie rizík podľa špecifického prostredia a odlišností hospodárskeho odvetvia alebo prírodných podmienok. Druhy rizík a analýza rizika. Bezpečnostné riziká, sociálne a demografické riziká.
  7. Ciele rizikového inžinierstva a dobrá inžinierska prax - projekt, objekt, proces; segmenty projektu, zdroje nebezpečenstva. Závislosť medzi javmi a udalosťami.
  8. Metódy ovládania rizík podniku, ochrana proti zvyšovaniu prírodného rizika z pohľadu štátnej správy, metódy, nástroje a techniky pre rizikové inžinierstvo.
  9. Ďalšie expertné metódy, rozhodovacie metódy, rozhodovacie stromy, histogramy.
  10. Aplikácia proaktívneho, strategického a systémového prístupu v prospech bezpečia a rozvoja. Aplikácia v analýze a manažmente rizika. Plánovanie územné, núdzové a krízové. Rozhodovanie v technickoekonomickej praxi, praktické použitie. Využitie expertov, expertná a znalecká činnosť.
  11. Chyby, škody a vyjadrenie časovo nezávislej veľkosti škody (praktické ukážky). Alokácia rizika projektov, systému výstavby, rizika týchto procesov. Záručná doba objektov a činností vo väzbe na riziko, hodnotenie technického stavu na princípoch rizikovej analýzy.
  12. Určenie pravdepodobnosti (alebo početnosti) výskytu menovaných rizík pri jednotlivých procesoch a kvantifikácia následkov, poistiteľné a nepoistiteľné riziká.

Zameranie predmetu:

Cieľom predmetu je vedieť vymedziť a opísať systém subjektov podieľajúcich sa na zaistení bezpečnosti obcí a regiónov, vrátane právnych inštitútov ich súčinnosti a spolupráce. Ďalej vedieť definovať a podrobne popísať právne základy, postavenie, pôsobnosť, organizáciu, riadenie a teritoriálnu pôsobnosť Polície SR a obecnej polície.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študent dokáže vymenovať, vyložiť, komparovať a aplikovať základné oprávnenie a povinnosti policajta a strážnika obecnej polície s predikciou možných výkladových a aplikačných komplikácií. Následne na základe odborných znalostí bude študent schopný sa samostatne a zodpovedne rozhodovať pri riešení štruktúrovaných a neštruktúrovaných problémov bezpečnostnej praxe a získa spôsobilosť analyzovať, zdôvodniť, zhodnotiť (právne, eticky a takticky) postup strážnikov a policajtov pri úkone zasahujúceho do ľudských práv a slobôd.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do predmetu BOR
  2. Subjekty zaisťujúce bezpečnosť obcí a regiónov
  3. Postavenie, zriadenie a vecná pôsobnosť PČR a OP v oblasti bezpečnosti
  4. Teritoriálna pôsobnosť PČR a OP
  5. Riadenie a organizácia PČR a OP
  6. Personálny substrát PČR a OP
  7. Spolupráca a súčinnosť PČR, OP a ostatných subjektov v oblasti bezpečnosti
  8. Základné povinnosti policajta a strážnika (zdvorilosť, poučovanie a mlčanlivosť)
  9. Základné povinnosti policajta a strážnika (iniciatíva, primeranosť, preukazovanie právomoci a poskytnutie pomoci)
  10. Oprávnenie policajta a strážnika na použitie donucovacích prostriedkov (DP)
  11. Oprávnenie policajta a strážnika na použitie zbrane

Zameranie predmetu:

Predmet je zameraný na vývoj informačných systémov verejnej správy vrátane systému eGovernment. Predmet rozvíja vstupné znalosti a zručnosti študentov v oblasti práce s dátami a informáciami pri využívaní IS zameraných na aplikácie vo VS vrátane otázok kybernetickej bezpečnosti.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študenti získajú znalosti a zručnosti s cieľom definovať informačné potreby a poskytovať užívateľské podnety pri zavádzaní a realizácii IS VS vrátane aspektov týkajúcich sa kybernetickej bezpečnosti. Študenti budú motivovaní k ďalšiemu učeniu. Získajú:

  • schopnosť orientácie vo vývoji informačných systémov;
  • prehľad o systémoch eGovernment a ich využitie v praxi;
  • informácie o kybernetickej bezpečnosti, a to tak z pohľadu legislatívy, ako aj praxe;
  • zručnosť uplatniť osvojené poznatky nielen vo verejnej správe, ale aj v súkromnom sektore;

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do eGovernmentu – vymedzenie pojmu, základné nástroje
  2. Informačný systém dátových schránok
  3. Základné registre
  4. Slovak POINT, Portál verejnej správy a ďalšie projekty eGovernmentu v ČR
  5. Elektronická identifikácia a elektronický podpis
  6. Informačné systémy z pohľadu územnej samosprávy
  7. Úvod do kybernetickej bezpečnosti – informačné systémy ako súčasť kritickej infraštruktúry
  8. Základy informačnej bezpečnosti a jej pravidlá, ochrana súkromia na internete
  9. Zákon o kybernetickej bezpečnosti
  10. Typy útokov proti IS a možná ochrana proti nim, bezpečnostné tímy CSIRT/CERT
  11. Doménové mená a bezpečnosť systému doménových mien
  12. Digitálna agenda pre Európu a otázky informačnej spoločnosti a eGovernmentu
  13. Európska únia a informačná bezpečnosť: strategické dokumenty, agentúra ENISA

Zameranie predmetu:

Absolventi na základe osvojenia kľúčových pojmov sociálnej vedy, teórií medzinárodných vzťahov a všeobecnej bezpečnostnej problematiky budú poznať patričnú šírku disciplíny bezpečnostných štúdií a na jednotlivých analytických hladinách medzinárodného systému budú vedieť identifikovať fenomény/procesy, ktoré sú rozhodujúce pre zaistenie bezpečnosti aktéra medzinárodných vzťahov

.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Ďalej absolventi budú vedieť vysvetliť: 1) ako si štáty v rámci medzinárodného systému zabezpečujú vlastnú bezpečnosť a 2) ako medzinárodné spoločenstvo cez medzinárodné inštitúcie dokáže konzervovať povahu medzinárodného poriadku a predchádzať a riešiť vnútroštátne i medzinárodné konflikty.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Objektivita v sociálnej vede, vedecká vs laická logika, interpretácia sociálnej reality, dilemy sociálnej vedy;
  2. Teória medzinárodných vzťahov, funkcie teórie v medzinárodných vzťahoch, hlavné smery vývoja teoretickej reflexie medzinárodných vzťahov;
  3. Realizmus/neorealizmus, idealizmus/neoliberalizmus, konštruktivizmus/kritická teória, kľúčové debaty v medzinárodných vzťahoch;
  4. Bezpečnostné štúdiá – základné pojmy odboru, hierarchia bezpečnosti, bezpečnostné sektory;
  5. Predmet záujmu bezpečnostných štúdií disciplíny – vývoj a rozširovanie/prehlbovanie bezpečnostného poľa, klasifikácia najdôležitejších smerov súdobých bezpečnostných štúdií;
  6. Spôsoby zaistenia bezpečnosti štátu v anarchickom prostredí medzinárodného systému;
  7. Konflikt v medzinárodnej politike – klasifikácia, zložky a priebeh;
  8. Druhy násilia, pozitívny a negatívny mier;
  9. Riešenie konfliktov – eskalačný a deeskalačný model;
  10. Medzinárodné spoločenstvo a násilie, medzinárodné inštitúcie a stabilita medzinárodného poriadku;
  11. OSN a kolektívny manažment konfliktov, úloha NATO a EÚ v prevencii a riešení konfliktov;
  12. Záverečné zhrnutie medzinárodnej bezpečnostnej problematiky, diskusia.

Zameranie predmetu:

Cieľ predmetu je zameraný na preukázanie znalostí: 1) vedieť na príkladoch vysvetliť a kriticky analyzovať vybrané praktické otázky verejnej správy v SR (najmä základné pojmy, legislatívu, štruktúry, organizáciu, ciele, riadenie, rozhodovanie, hospodárenie vo verejnej správe), a to aj vo väzbe na EÚ, a) spodarenie, za vnútorný kontrolný systém (vrátane príkladov hodnotenia efektívnosti), 3) naučiť sa implementovať a zdôvodniť vybrané postupy, nástroje a techniky využiteľné v praxi.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študenti na základe odborných znalostí budú schopní navrhovať a zdôvodňovať použitie vybraných nástrojov vrátane ich praktického použitia, ako je jednoduchý projekt (vrátane cieľov, termínov a rozpočtu), nástroje na definovanie cieľov, vhodné analýzy (SWOT, analýza cieľových skupín, analýza rizík), všetko v rámci kontextu profesne zameraného štúdia Bezpečnostného manažmentu

.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Pojem a charakteristika verejnej správy, subjekty verejnej správy
  2. Správna veda, verejné politiky, relevantná legislatíva
  3. Reformy a modernizácia verejnej správy v ČR a EÚ
  4. Organizácia verejnej správy - štátna správa, samospráva (obce, kraje), prenesený výkon štátnej správy, riadenie verejnej správy
  5. Zamestnanci vo verejnej správe (ich úlohy, vedúci zamestnanci), problematika korupcie a etiky
  6. Úlohy a ciele verejnej správy (management verejnej správy) - poňatie, obsah a systematika úloh verejnej správy, transformácia úloh verejnej správy do organizačných štruktúr, plánovanie úloh verejnej správy, problémy plynúce z nárastu úloh
  7. Rozhodovanie a analýza (SWOT, rizík, cieľových skupín atď.) vo verejnej správe (všeobecne, prípadové štúdie)
  8. Hospodárenie vo verejnej správe, správa majetku, dotačný manažment, zásady zdravého finančného riadenia samospráv
  9. Verejné služby, verejné projekty (projektové riadenie) a verejné zákazky
  10. Kontrola a hodnotenie verejnej správy - všeobecne, jednotlivé kritériá (efektívnosť, hospodárnosť, účelnosť)
  11. Efektívnosť a dostupnosť verejnej správy – praktické problémy merania efektívnosti
  12. Problematika EÚ, medzinárodné a nadnárodné organizácie a verejná správa
povinne voliteľný

3. semester

Zameranie predmetu:

Zámerom predmetu je poskytnúť vedomosti a ďalšie iné kompetencie pre odborové špecializované nižšie a stredné manažérske pozície v oblasti krízového riadenia.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Absolvent po získaní teoretických znalostí pozná a vysvetľuje právne normy z oblasti krízového riadenia (krízové zákony), vie definovať odbornú terminológiu, všeobecné zásady, princípy a činnosti orgánov krízového riadenia. Vie popísať činnosť integrovaného záchranného systému, jeho subjekty a ich role. Pozná a vie vysvetliť potrebné prvky pre materiálne, technické a personálne riešenie mimoriadnych udalostí a krízových situácií, pre zabezpečenie ochrany obyvateľstva a majetku.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Odborná terminológia krízového riadenia.
  2. Aktuálne právne normy, predpisy, štandardy a skúsenostné zdroje upravujúce činnosti krízového riadenia, hospodárskych opatrení, civilnej núdzovej pripravenosti.
  3. Metódy a systém krízového riadenia.
  4. Typy hrozieb.
  5. Princípy a činnosti orgánov krízového riadenia.
  6. Integrovaný záchranný systém, jeho subjekty, ich úlohy.
  7. Hospodárske opatrenia pre krízové stavy.
  8. Úloha verejnej správy, neziskových a neštátnych organizácií, právnických a fyzických osôb.
  9. Forma, obsah a tvorba krízových a havarijných plánov; organizačné, riadiace a plánovacie nástroje.
  10. Krízová pripravenosť a jej revízia (audit).
  11. Zvládnutie krízovej situácie a stratégie obnovy systému alebo subjektu (plány obnovy). Krízové riadenie – špecifiká a porovnanie Európskej únie a Severoatlantickej aliancie.

Zameranie predmetu:

Cieľom predmetu je pripraviť študentov na aplikáciu základných poznatkov manažmentu v orgánoch a inštitúciách zaisťujúcich vnútornú bezpečnosť SR.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Po absolvovaní predmetu budú študenti poznať základné princípy a zásady manažmentu, porozumejú významu manažérskych funkcií a rolí, budú poznať základné metódy pre riešenie manažérskych problémov (metódy a nástroje strategického manažmentu, rozhodovania, projektového riadenia, manažmentu kvality).

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do manažmentu, základné pojmy.
  2. Vývoj a hlavné rozvojové smery manažmentu.
  3. Management organizácie. Manažérske funkcie. Manažérske role.
  4. Strategický manažment. Metódy a nástroje. Prednáška garanta spoločne s odborníkom z praxe.
  5. Organizovanie. Procesné riadenie.
  6. Rozhodovanie. Vybrané metódy riešenia problémov.
  7. Riadenie ľudí.
  8. Personálna politika organizácie.
  9. Projektový manažment.
  10. Metódy a techniky manažérstva kvality. Prednáška garanta spoločne s odborníkom z praxe.
  11. Time management. Manažérska komunikácia.
  12. Etika a kultúra práce manažéra. Spoločenská zodpovednosť organizácie.

Zameranie predmetu:

Absolventi kurzu vedia: 1) kriticky analyzovať otázky bezpečnostnej problematiky v kontexte súčasného medzinárodno-politického diania, a to tak na úrovni medzinárodného systému, ako aj na úrovni štátu; 2) rozoznávať a odlišovať jednotlivé typy hrozieb, chápať procesy, v ktorých tieto hrozby vznikajú; 3) vyhodnocovať a rozlišovať dôležitosť bezpečnostných hrozieb s ohľadom na bezpečnostné prostredie Českej republiky.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Absolventi tak na základe nadobudnutých odborných znalostí budú schopní navrhovať a zdôvodňovať celú škálu bezpečnostných opatrení a ich funkčných variantov na zvládanie bezpečnostných hrozieb v rámci medzinárodného systému aj teritoriálneho štátu.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Základné bezpečnostné pojmy – hrozba vs riziko, referenčný objekt, chránený záujem, negatívny vs pozitívna bezpečnosť;
  2. Hierarchia bezpečnostných záujmov, teória sekuritizácie, bezpečnostné sektory;
  3. Prírodne sociálna problematika bezpečnostných hrozieb – energeticko-surovinová a environmentálna bezpečnosť;
  4. Antroposociálna problematika bezpečnostných hrozieb – populačný problém, migračný problém;
  5. Intersociálna problematika bezpečnostných hrozieb - štátni a neštátni pôvodcovia hrozieb, medzinárodno-bezpečnostné prostredie po konci studenej vojny do súčasnosti, veľmocenská politika a medzinárodný poriadok;
  6. Zbrane hromadného ničenia a ich proliferácie, teória jadrového odstrašenia;
  7. Kybernetická bezpečnosť a sieťová (hybridná) vojna;
  8. Problematika zlyhávajúcich a zrútených štátov;
  9. Násilní neštátni aktéri, privatizácia bezpečnosti;
  10. Ideológia ako bezpečnostná hrozba – od nacionalizmu 19. storočia až k radikálnemu saláfizmu 21. storočia; terorizmus vs štátny teror;
  11. Teroristi z al-Kájdy vs state makeri z Daeša;
  12. Záverečné zhrnutie problematiky globálnych bezpečnostných hrozieb.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študenti budú po absolvovaní predmetu poznať základné termíny, ktoré slúžia na analýzu stavu, rozsahu, štruktúry a vývoja kriminality, a dokážu vymenovať a charakterizovať najvýznamnejšie kriminologické teórie zaoberajúce sa príčinami kriminálneho správania. Budú schopní samostatne vyhľadať a využiť rôzne typy údajov o kriminalite, pričom k príslušným zdrojom informácií zaujmú náležite kritický postoj a posúdia ich špecifiká i vzájomné rozdiely (najmä s ohľadom na mediálne spravodajstvo o kriminalite, kriminálne štatistiky a kriminologické výskumy). V súvislosti s preberanými kriminologickými teóriami budú schopní uvažovať o ich silných aj slabých stránkach, a to v priamej väzbe na praktické využitie týchto konceptov v rámci modernej kriminálnej politiky.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Pojem, predmet a charakteristika kriminológie ako odboru
  2. Kriminalita registrovaná a kriminalita latentná
  3. Rozsah, intenzita, štruktúra a vývoj kriminality
  4. Kriminálna štatistika
  5. Viktimologické a self-reportové štúdie ako zdroj informácií o kriminalite
  6. Médiá a kriminálne spravodajstvo
  7. Príčiny kriminality a základné prístupy k ich skúmaniu
  8. Klasická a neoklasická kriminologická škola
  9. Biologicky orientovaná pozitivistická kriminológia
  10. Psychologicky orientovaná pozitivistická kriminológia
  11. Sociologicky orientovaná pozitivistická kriminológia
  12. Multifaktorové teórie a nové prístupy v kriminológii
povinne voliteľný
povinne voliteľný

4. semester

Zameranie predmetu:

Cieľom je získať znalosti o problematike ochrany osôb a majetku technickými a organizačnými prostriedkami, a to v pracovnom procese aj voľnom čase, a predovšetkým pri výskyte závažných núdzových situácií.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Pochopenie problematiky ochrany osôb a majetku; poznanie predpisovej základne, bezpečnostná dokumentácia; ochrany pred látkami CBRNE a pri pohromách, ktoré môžu nadobúdať kritické rozmery a sú možné v SR.

Poznanie zásad pre ochranu osôb, majetku, organizácií, štátu a EÚ.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Základné pojmy. Súbor poznatkov na ochranu osôb a majetku.
  2. Komplexný systém riadenia bezpečnosti a jeho prepojenie s ochranou osôb a majetku.
  3. BOZP.
  4. Vybrané objekty a zariadenia a princípy ich ochrany.
  5. Technológie pre fyzickú bezpečnosť, zabezpečovacie systémy a hodnotenie úrovne zabezpečenia objektov.
  6. Vybrané aspekty ochrany nehmotného majetku.
  7. Prehľady právnych noriem riešiacich ochranu obyvateľstva pri vzniku mimoriadnych udalostí.
  8. Koncepcia ochrany obyvateľstva, varovanie a vyrozumenie, ukrytie, evakuácia, núdzové prežitie obyvateľstva.
  9. Spôsob a rozsah individuálnej ochrany v SR, improvizovaná a typizovaná ochrana.
  10. Integrovaný záchranný systém. Právne postavenie, povinnosti a oprávnenia.
  11. Evakuácia obyvateľstva, predchádzanie vzniku paniky.
  12. Ochrana proti terorizmu.
  13. Ochrana obyvateľstva pred technologickými haváriami. Ochrana proti úniku nebezpečných jedovatých a rádioaktívnych látok.
  14. Systémy komunikácie a výstrahy. Humanitárna pomoc.

Zameranie predmetu:

Zameranie predmetu je rozšírením znalostí základov manažmentu a ich aplikácie v organizácii s cieľom hlbšieho pochopenia zložitosti, štruktúr, väzieb a procesov prebiehajúcich v prostredí týchto organizácií. Hlavným prínosom bude systémový pohľad na stratégiu riadenia ľudského kapitálu, dôraz sa bude klásť na osvojenie si základných zručností v procesoch vedenia ľudí (tzv. soft skills).

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Absolvovaním predmetu si študenti osvoja zručnosť manažérskeho myslenia potrebného pre praktickú aplikáciu poznatkov v oblasti ovplyvňovania ľudí, motivovania a komunikácie. Po absolvovaní predmetu by študenti mali poznať základné nástroje a techniky úspešného vedenia ľudí a riadenia ľudských zdrojov. Cieľom je vybaviť študentov relevantnými technikami vedenia ľudí (soft skills) tak, aby ich dokázali aplikovať v praxi a boli schopní ďalšieho sebavzdelávania a boli pripravení na ďalší rozvoj manažérskych zručností. Semináre sú postavené na precvičovaní modelových situácií, práci v tímoch.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Stratégia riadenia ľudského kapitálu v organizácii.
  2. Personálne riadenie a jeho úloha v organizácii. Personálna administratíva.
  3. Systemizácia a opis pracovných miest.
  4. Starostlivosť o pracovníkov, pracovné podmienky. Vzdelávanie pracovníkov a rozvoj kvalifikácie.
  5. Získavanie, výber a prijímanie pracovníkov. Adaptácia pracovníkov. Prípadová štúdia (počítačová učebňa).
  6. Motivovanie pracovníkov. Metódy a nástroje pracovnej motivácie.
  7. Riadenie výkonu. Metódy hodnotenia pracovníkov.
  8. Základné techniky aplikované v riadení a vedení ľudí.
  9. Vedenie a komunikovanie.
  10. Systém komunikácie v organizácii. Pracovné porady. Prednáška garanta predmetu spoločne s predstaviteľom manažmentu z MHMP.
  11. Mentorovanie. Prípadová štúdia. Prednáška garanta predmetu spoločne s predstaviteľom manažmentu z MHMP.
  12. Koučovanie. Prípadová štúdia. Prednáška garanta predmetu spoločne s predstaviteľom manažmentu z MHMP.
  13. Personálne informačné systémy a personálne dokumentácie. Personálny audit.

Zameranie predmetu:

Cieľom prednášok je zoznámiť študentov s princípmi a zásadami prevencie kriminality, ktorá je dnes všeobecne chápaná ako jeden zo základných pilierov modernej kriminálnej politiky. Predstavené budú jednotlivé typy preventívnych opatrení, a to s dôrazom na informácie o ich reálnej účinnosti vyplývajúce z evaluačných kriminologických štúdií. Pozornosť bude venovaná systému prevencie v Českej republike aj v zahraničí, rovnako ako jednotlivým štátnym i neštátnym subjektom, ktoré sa do tohto systému zapájajú. Na konkrétnych príkladoch budú popísané zásady prípravy i realizácie preventívnych projektov na miestnej, krajskej, celoštátnej i medzinárodnej úrovni.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študent rozumie zásadám a princípom preventívneho prístupu ku kontrole kriminality a dokáže ich adekvátne uplatniť pri príprave konkrétneho preventívneho projektu na miestnej či krajskej úrovni.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Prevencia ako súčasť systému kontroly kriminality
  2. Preventívne aspekty trestnej politiky
  3. Klasifikácia prevencie podľa obsahu preventívnych aktivít a podľa jej adresátov
  4. Zásady sociálnej a vývojovej prevencie kriminality, typy programov sociálnej prevencie
  5. Situačná prevencia a jej uplatnenie
  6. Viktimologická prevencia
  7. Primárna prevencia kriminality a jej evaluácia
  8. Sekundárna a terciárna prevencia kriminality
  9. Systémy prevencie kriminality v ČR av zahraničí
  10. Príprava a realizácia preventívnych projektov

Zameranie predmetu:

Študenti si osvoja pokročilé zásady a metódy odbornej práce, prácu s témou a najmä sa zamerajú na výber metód výskumnej časti svojej kvalifikačnej práce. Študenti zvládnu koncipovať a samostatne napísať odborný text vo forme zadania bakalárskej práce, ďalej budú vedieť relevantne využívať odborné zdroje s ohľadom na tému práce a pracovať s adekvátnymi výskumnými metódami a nástrojmi riešiacimi odborný problém témy budúcej bakalárskej práce. Budú schopní rozlíšiť výhody kvalitatívneho a kvantitatívneho spôsobu výskumu, budú poznať základné nástroje týchto výskumov a budú schopní ich vhodne použiť. Študenti sa naučia kriticky pozerať na svoj odborný text, budú konzultovať postup vzniku zadania bakalárskej práce a získajú tak kompetenciu viesť dialóg na špecifickú odbornú tému. Spracovaním zadania bakalárskej práce sa študenti dobre pripravia na vlastné písanie bakalárskej práce a na obhajobu svojej bakalárskej práce pred odbornou komisiou.

Študent bude po absolvovaní predmetu schopný: - definovať a konkretizovať tému práce; - vyhľadať a zhodnotiť relevantné zdroje na tému; - zvoliť a vedieť použiť vhodnú metodológiu spracovania empirickej časti práce; - koncipovať zadanie bakalárskej práce podľa zadanej šablóny.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do odborného obsahu práce I.
  2. Úvod do odborného obsahu práce II.
  3. Vybrané výskumné metódy a techniky vhodné na spracovanie bakalárskej práce. Etika výskumu.
  4. Typy výskumov - kvalitatívny a kvantitatívny prístup, metódy získavania dát a údajov: výhody a nevýhody jednotlivých postupov.
  5. Stanovenie výskumného problému, výskumných otázok, hypotéz a dizajnu výskumu.
  6. Zber dát, voľba výskumného nástroja, určenie výskumnej vzorky.
  7. Premenné, operacionalizácia, hypotézy.
  8. Logika kvantitatívneho výskumu, nároky kladené na výskumné nástroje, tvorba dotazníka.
  9. Kvalitatívny výskum – špecifiká rozhovorov, zaznamenávanie dát, kódovanie.
  10. Interpretácia a spracovanie výsledných dát.
  11. Obsahová štrukturalizácia a hierarchizácia textu a hlavných častí bakalárskej práce, formálna a obsahová podoba bakalárskej práce, charakteristika jednotlivých základných častí bakalárskej práce.
  12. Time management, efektívny časový plán postupu prác pri spracovávaní bakalárskej práce, prezentácia bakalárskej práce, príprava na diskusiu a rozpravu v rámci obhajoby bakalárskej práce.
povinne voliteľný
povinne voliteľný

5. semester

Zameranie predmetu:

Cieľom výučby je objasniť problematiku implementácie legislatívnych noriem a ďalších štandardov hospodárskych opatrení pre krízové stavy a civilného núdzového plánovania v rámci SR tak, aby študenti vedeli vysvetliť pôsobnosť orgánov verejnej správy, právnických a podnikajúcich fyzických osôb v rámci právneho systému SR, vyhľadávať a spracovávať relevantné dáta

.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študenti budú poznať a vedieť vysvetliť štruktúru potrebných prvkov pre materiálne, technické a personálne riešenie mimoriadnych udalostí a pre zabezpečenie ochrany obyvateľstva a majetku. Dielčím cieľom je oboznámiť študentov s úlohou a významom hospodárskych opatrení pri zabezpečovaní nevyhnutných a mobilizačných dodávok formou výrobkov, prác a služieb, bez ktorých nemožno zaistiť prekonanie krízových stavov. Študenti vedia samostatne analyzovať problémy, identifikovať dostupné alternatívy riešenia bezpečnosti prostredia a realizovať plány zvolených variantov pri dodržaní súčasného právneho rámca. Študenti získajú základné vedomosti v nasledujúcich oblastiach:

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do problematiky HOPKS, legislatívne základy, HOPKS ako neoddeliteľná súčasť bezpečnostného systému Českej republiky (pojmy, miesto a úloha HOPKS).
  2. Poslanie, štruktúra, tvorba a využitie štátnych hmotných rezerv.
  3. Systém núdzového hospodárstva.
  4. Systém hospodárskej mobilizácie a regulačných opatrení.
  5. Použitie štátnych hmotných rezerv.
  6. Systém plánovania a vyžadovania vecných zdrojov na riešenie krízovej situácie a ich informačná podpora.
  7. Výstavba a údržba potrebnej infraštruktúry.
  8. Fungovanie a nástroje realizácie systému HOPKS na úrovni samosprávy - kraj.
  9. Fungovanie a nástroje realizácie systému HOPKS na úrovni samosprávy - ORP.
  10. Základná charakteristika vecných zdrojov na riešenie krízových situácií.
  11. Systém plánovania potrebných zdrojov pre riešenie krízovej situácie.
  12. Systém vyžadovania vecných zdrojov za krízovej situácie.

Zameranie predmetu:

Cieľom výučby predmetu je, aby študent poznal základné fyzikálne princípy technológií špecializovaných na preventívnu ochranu objektov kritickej infraštruktúry pred úmyselnými antropogénnymi činmi. To znamená technické systémy pre bezpečnostnú prehliadku osôb, batožiny a zásielok zameraných na detekciu výbušnín, strelných i chladných zbraní a tiež nebezpečných chemických, biologických a rádioaktívnych látok.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študent dokáže navrhnúť a zdôvodniť vhodné kombinácie detekčnej techniky pre rôzne typy bezpečnostných prehliadok a pre rôzne druhy a stupne ohrozenia. Bude vedieť identifikovať a riešiť slabé miesta prehliadok s ohľadom na kapacitné, ekonomické, právne a etické otázky. Vďaka znalostiam väčšiny detekčných a analyzačných metód bude aj spôsobilý chápať väčšinu problémov vnútornej bezpečnosti z hľadiska technologickej ochrany pred úmyselnými antropogénnymi činmi.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Úvod do problematiky, elmg spektrum, stopové častice.
  2. Detekcia kovov.
  3. Rentgenové metódy, dvojaká energia, spätný rozptyl, počítačová tomografia, difrakcia.
  4. Rentgenové metódy - praktické zamestnanie v Laboratóriu bezpečnostných technológií.
  5. Neutrónové metódy.
  6. Magnetická a kvadrupólová rezonancia.
  7. Milimetrové a terahertzové vlny.
  8. Detekcia stopových častíc.
  9. Bezpečnostné prehliadky osôb, batožiny, zásielok. Kombinácia detekčných metód.
  10. Výcvik operátorov röntgenových systémov. Profilácia osôb. Zaistenie nebezpečných položiek.
  11. Exkurzia (pracovisko bezpečnostných prehliadok; výrobca).
  12. Optické metódy detekcie. Detekcia z odstupu.

Zameranie predmetu:

Cieľom predmetu je získanie znalostí pre aplikáciu základného kategoriálneho aparátu a hlavných právnych inštitútov trestného práva a správneho trestania. V rámci výučby študent získa znalosti o právnom systéme v oblasti trestného práva a správneho trestania. Študent bude ďalej s tvorivým využitím odborných znalostí vedieť aplikovať právny rámec pri riešení konkrétnych činností - spracovanie dokumentov a podanie návrhov štátnym orgánom činným v trestnom alebo priestupkovom konaní.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Výsledky učenia umožnia získanie požadovaných kompetencií pre výkonné bezpečnostno-právne, nižšie a stredné manažérske pozície v oblasti vnútornej bezpečnosti a verejného poriadku.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Pojem trestného práva, trestný čin
  2. Zavinenie, nutná obrana, krajná núdza
  3. Zánik trestnosti
  4. Tresty
  5. Prípravné konanie trestné
  6. Riadenie pred súdom, mimoriadne opravné prostriedky
  7. Milosť, amnestia
  8. Trestná zodpovednosť právnických osôb a mládeže
  9. Správne trestanie, vzťah trestného práva a správneho trestania
  10. Vybrané priestupky, sankcie
  11. Riadenie o priestupkoch
  12. Škoda a jej náhrada v trestnom konaní a správnom trestaní
povinne voliteľný
povinne voliteľný

6. semester

Zameranie predmetu:

Predmet sa zameriava na získanie teoretických znalostí a praktických zručností z činnosti štátnej správy v prípade nevojenských i vojenských ohrození vnútornej bezpečnosti štátu.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Po absolvovaní predmetu študent bude poznať zásady, právnu úpravu a organizáciu verejného poriadku a úlohu štátu pri zaistení vnútornej bezpečnosti. Študent pozná zásady a ciele činnosti aktuálneho organizačného a funkčného poňatia verejnej správy v Českej republike v oblasti vnútorného poriadku; dôraz je položený najmä na úlohu ozbrojených zložiek štátu na ústrednej a regionálnej úrovni. Ďalej študent získa aplikačné zručnosti v oblasti špecifík organizácie a činností štátnej správy za mimoriadnych situácií (za mimoriadnych udalostí, za krízových situácií).

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Ústavné základy verejného poriadku a vnútornej bezpečnosti
  2. Systém a ciele vnútornej bezpečnosti štátu
  3. Správne právo ako nástroj na zabezpečenie činnosti verejnej správy
  4. Vnútorná bezpečnosť a verejný poriadok v štátnej správe a samospráve
  5. Úloha ozbrojených zborov pri naplnení verejného poriadku
  6. Verejný poriadok a vnútorná bezpečnosť
  7. Úloha samosprávy pri zaistení miestnych záležitostí verejného poriadku
  8. Organizovaný zločin, radikalizmus, extrémizmus, terorizmus
  9. Úloha prevencie kriminality pri zaistení vnútorného poriadku
  10. Azylová a migračná politika štátu pri zaistení vnútornej bezpečnosti
  11. Bezpečnosť osôb a majetku pri krízových situáciách
  12. Ochrana „mäkkých cieľov“ a miest veľkej koncentrácie osôb

Zameranie predmetu:

Cieľom výučby predmetu je poznať princípy činnosti a možnosti použitia technických prostriedkov ochrany objektov, predovšetkým mechanických zábranných systémov, elektrických zabezpečovacích systémov, elektrickej požiarnej signalizácie, kamerových systémov, integrovanej ochrany tovaru a ochrany automobilov. Cieľom je, aby študent vedel analyzovať riziká pre daný objekt a vedel pre neho navrhnúť mechanický zabezpečovací systém a elektrický zabezpečovací systém a spracovať preň dokumentáciu.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študent bude vedieť riešiť bezpečnostné problémy späté s využívaním technických prostriedkov ochrany objektov v súkromnom a verejnom sektore.

Hlavné témy – obsah predmetu:

  1. Teória ochrany objektov, základné druhy ochrany.
  2. Mechanické zábranné systémy obvodovej a plášťovej ochrany. Prvky vstupných otvorových výplní.
  3. Cylindrické vložky, doplnkové prvky, mechanická predmetová ochrana a preprava cenností.
  4. Prvky elektrickej zabezpečovacej signalizácie priestorovej ochrany.
  5. Prvky elektrickej zabezpečovacej signalizácie obvodovej ochrany.
  6. Prvky elektrickej zabezpečovacej signalizácie plášťovej a predmetovej ochrany. Ústredne.
  7. Elektrická požiarna signalizácia.
  8. Kamerové systémy.
  9. Systémy kontroly vstupov.
  10. Integrovaná ochrana tovaru.
  11. Ochrana automobilov.

Predmet nadväzuje na kurz Metodológia odbornej práce. Cieľom je individuálne viesť študentov, zoznámiť ich so záväznou metodikou pre písanie kvalifikačných prác, obsahovými a formálnymi požiadavkami kladenými na spracovanie konkrétnej práce a poskytnúť im informácie uľahčujúce spracovanie bakalárskej práce na požadovanej odbornej úrovni a pripraviť ich na jej úspešnú obhajobu.

Zameranie predmetu:

Náplňou predmetu je príprava bakalárskej práce pod vedením vedúceho práce.

Výstupy predmetu – výstupy učenia:

Študujúci má za povinnosť počas prípravy práce konzultovať so školiteľom práce pomocou osobných konzultácií alebo e-mailom minimálne v týchto etapách (splnenie konzultácií je podmienkou udelenia zápočtu v príslušných predmetoch, ktorých náplňou je príprava BP):

  • Tízy pre spracovanie BP (v primeranom rozsahu cca 7-10 strán, obsahujúce najmä cieľ práce, metódy a návrh postupu spracovania);
  • Koncept BP (rozpracovaná teoretická aj praktická časť);
  • Vždy, keď chce študujúci významne zmeniť postup spracovania.
  • povinný

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu Odborná prax je umožniť študentom uplatniť a aplikovať získané teoretické znalosti zo štúdia na rozšírenie praktických zručností v konkrétnych výberových oblastiach, tj. podľa profesijného zamerania dojednanej organizácie či firmy, ktoré sú potrebné na riadenie a zaisťovanie bezpečnosti prostredia, hodnotenie rizík, ochrany osôb a majetku, spracovanie a vedenie bezpečnostnej dokumentácie a plánov. Predmet Odborná prax prebieha v 6. semestri štúdia, dĺžka praxe za celé štúdium je 12 týždňov.

    Študent môže prax splniť tromi spôsobmi:

  • 1. Navrhne si sám organizáciu, s ktorou sa dohovorí a prax u nej absolvuje.
  • 2. Študent pracuje v organizácii, ktorá svojou činnosťou priamo súvisí so študijným programom a je v súlade s profilom absolventa. Potom si môže predmet praxe splniť vo svojom zamestnaní. Predmet nemožno uznať spätne podľa nariadenia NAU.
  • 3. Študent má možnosť využiť zmluvne zaistené organizácie, ktoré so školou spolupracujú.
  • Študent vypracuje Správu o realizácii odbornej praxe, ktorej súčasťou bude vlastné zhodnotenie pôsobenia v organizácii a tiež prehľad projektov a úloh, na ktorých študent spolupracoval. Študent môže prax splniť kedykoľvek do konca poslednej semestra štúdia. Správu o realizácii môže odovzdať aj kedykoľvek počas štúdia.

    povinne voliteľný

    Povinne voliteľné predmety

    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Rozšírenie a zjednotenie znalostí pre použitie komponentov kancelárskych programov (MS Office, Open Office) s cieľom dosiahnuť efektívne a kvalitné používanie týchto programových balíkov v oblasti bezpečnostného manažmentu. Získané znalosti a zručnosti budú využité ako v priebehu štúdia, tak aj v praxi.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do programu Word, spustenie, pomocník, nastavenie programu, automatické opravy. Formátovanie textu. Rozloženie stránky, písmo, odseky, úpravy textu, použitie štýlov, šablóny, hlavičky a päty, číslovanie stránok.
    2. Použitie automatických funkcií. Vytváranie obsahu, zoznamov literatúry, tabuliek, obrázkov, registra, poznámkový aparát. Práca s tabuľkou. Zarážky, tabulátory, prevod textu na tabuľku a opačne, vytvorenie tabuľky, formátovanie tabuľky, výpočty.
    3. Vizuálne efekty. Štandardné kliparty, vlastné obrázky (veľkosť, tieň, 3D objekt), obtekanie textu, editor rovníc, Wordart a Smartart.
    4. Hromadná korešpondencia. Vytváranie a použitie zoznamu príjemcov, vytvorenie štítkov, obálok a listov. Spolupráca používateľov. Komentáre, sledované zmeny, porovnávanie dokumentov, uzamykanie dokumentov.
    5. Prezentácia. Tvorba prezentácie, úprava a formátovanie snímok, zásady a odporúčania. Tvorba animácií a prechodov. Poznámky k prezentácii, spusteniu prezentácie, priebeh prezentácie.
    6. Ovládanie tabuľkového procesora – bunky, formát buniek, adresovanie relatívne a absolútne, stavový riadok. Automatické funkcie – vkladanie funkcií, vyhľadanie vhodných funkcií zo zoznamu, kopírovanie buniek.
    7. Použitie zložitejších funkcií – matematické funkcie, štatistické funkcie, funkcie keď, countif, sumif, vyhľadávacie funkcie. Funkcia pre prácu s textom a dátumom – funkcia nájsť, zľava, sprava, čas, dátum, rok, mesiac, deň,…. Práca s maticami - použitie maticového zápisu a výpočtu základných maticových operácií ako výpočet determinantu, súčtu a súčinu matíc, inverzné matice, transponované matice.
    8. Grafické spracovanie numerických dát - tvorba grafov, úpravy grafu.
    9. Vyhľadávanie a filtrovanie. Kontingenčné tabuľky – vytváranie, modifikácia, použitie, viacrozmerné tabuľky, filtrovanie.
    10. Rozšírené nástroje – hľadanie riešení, tabuľka dát, scenáre, riešiteľ, analytické nástroje.
    11. Použitie textového editora Open Office. Formátovanie textu a odsekov, práca s grafikou a tabuľkami, vytváranie obsahu, číslovanie stránok, hlavičky a päty. Open Office Calc - základný prehľad, formátovanie buniek, použitie funkcií, pokročilé nástroje.
    12. Použitie textového editora Google Docs. Vytváranie, presúvanie a mazanie dokumentov, formátovanie textu a odsekov, práca s grafikou a tabuľkami, vytváranie obsahu, číslovanie stránok, hlavičky a päty. Aplikácia tabuľkového kalkulátora Google Docs - základný prehľad, formátovanie buniek, použitie funkcií, pokročilé nástroje.

    Zameranie predmetu:

    Cieľ predmetu je zameraný na pochopenie problematiky korupcie a možností protikorupčného boja. Absolvent bude poznať a vedieť vysvetliť základné mechanizmy korupčného konania, princípy, nástroje a techniky boja s korupciou. Bude vedieť vysvetliť možnosti prevencie korupcie a zdôvodní vhodné protikorupčné stratégie. S využitím odborných znalostí bude vedieť navrhnúť vhodnú protikorupčnú stratégiu, zhodnotiť korupčné riziká v organizáciách a navrhovať varianty praktického boja proti korupcii. Dôraz sa kladie na problematiku právnej úpravy ochrany oznamovateľov korupcie a diskriminácie. Študent bude schopný tímovej spolupráce na tvorbe protikorupčných stratégií. Vo všeobecnosti bude všeobecne spôsobilý uplatňovať preukázateľné odborné znalosti a zručnosti na riadenie a zaistenie bezpečnosti a ochrany verejného poriadku v kontexte problematiky korupcie as určitou mierou samostatnosti a zodpovednosti, a to aj v miere prenositeľnej mimo študijného programu. Teoretické prednášky budú doplnené prípadovými štúdiami korupčných prípadov.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Podstata a povaha korupcie, vymedzenie základných pojmov
    2. Historické korene korupcie a jej ekonomické a sociálne dôsledky
    3. Korupcia a legislatíva
    4. Korupcia vo verejnej správe a jej príčiny
    5. Systémová korupcia
    6. Spoločenská zodpovednosť firiem v boji s korupciou
    7. Meranie miery korupcie a korupcie v globálnom meradle, výskumy korupcie
    8. Vplyv korupcie na priame zahraničné investície v globálnom meradle av Českej republike
    9. Korupcia v medzinárodných obchodných operáciách
    10. Protikorupčná stratégia
    11. Vplyv manažmentu verejnej správy a súkromného sektora na úspešnosť protikorupčných stratégií
    12. Prevencia korupcie

    Zameranie predmetu:

    Sprostredkovať študentom odborné znalosti o predpokladoch, kontextoch a dôsledkoch aktivít násilných neštátnych aktérov v širokej perspektíve medzinárodnej politiky.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Násilní neštátni aktéri (VNSA) ako aktéri medzinárodných vzťahov, typológia násilných neštátnych aktérov
    2. VNSA a teória medzinárodných vzťahov, predpoklady a dôvody vzniku VNSA
    3. VNSA a bezpečnosť, kritériá vyhodnocovania hrozieb VNSA
    4. Funkcia teritória, mocenský význam kontroly teritória; typy využitia teritória
    5. Teritoriálne vládnutie VNSA, základné teoretické prístupy v literatúre
    6. Ideológia – intelektuálne zdroje islamského radikalizmu, rozdiely v sunnitskom a šiitskom poňatí islamskej radikality, islam ako náboženstvo mieru vs. náboženstvo násilia
    7. Terorizmus – štyri vlny terorizmu, povstalectvo – vznik, charakteristiky, aktivity
    8. Vplyv VNSA na medzinárodný systém, škála prístupov/funkčných variantov na reguláciu VNSA v medzinárodnom systéme
    9. Empíria I.: al-Kájda Central/Core
    10. Empíria II.: al-Kájda islamského Maghrebu, aš-Šabáb
    11. Empíria III.: Daeš, Hizballáh
    12. Záverečné zhrnutie bezpečnostnej problematiky VNSA, diskusia
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Poslucháči sa oboznámia s teoretickými a praktickými aspektmi verejnej správy, správneho práva, s jeho prameňmi, subjektmi a vzťahmi, tiež s európskym správnym právom. Ďalej sa poslucháči oboznámia najmä s teoretickými a praktickými aspektmi realizácie činnosti verejnej správy, so správnymi aktmi as ďalšími formami činnosti verejnej správy, s kontrolou a inými právnymi zárukami vo verejnej správe a so správnoprávnou zodpovednosťou čiže s tzv. správnym právom trestným.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do problematiky správneho práva ako odvetvia právneho poriadku SR a jeho postavenie v tomto právnom poriadku. Systematika správneho práva a jeho pramene. Správneprávne vzťahy.
    2. Verejná správa. Štátna správa a samospráva a ich orgány. Vykonávatelia verejnej správy. Verejnoprávna korporácia.
    3. Územná samospráva a pôsobnosť jej orgánov.
    4. Správne akty a ich členenie.
    5. Chyby správnych aktov a spôsoby ich odstraňovania.
    6. Správne konanie a jeho zásady.
    7. Opravné prostriedky v správnom konaní.
    8. Výkon správnych rozhodnutí.
    9. Kontrola verejnej správy.
    10. Prestupky.
    11. Zamestnanci orgánov verejnej správy a spôsoby ich zapojenia do činnosti týchto orgánov.
    12. Európske správne právo.
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je oboznámiť študentov s problematikou kybernetických útokov, ktoré môžu mať znaky porušenia, ako aj s prípadnou právnou kvalifikáciou takéhoto konania.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do kybernetickej trestnej činnosti.
    2. Právne normy regulujúce kybernetickú trestnú činnosť.
    3. Porušovanie práv duševného vlastníctva.
    4. Sociálne inžinierstvo.
    5. Spam, Scam, Hoax.
    6. Botnet.
    7. Kybernetické útoky - hacking, cracking, malware.
    8. Kybernetické útoky - finančne zamerané útoky typu (phishing pharming, spear phishing, mobile phishing).
    9. Kybernetické útoky – ransomware.
    10. Činnosť orgánov činných v trestnom konaní – legálne limity.
    11. Činnosť orgánov činných v trestnom konaní – zaisťovacie úkony.
    12. Spolupráca s bezpečnostnými tímami typu CERT/CSIRT. Public Private Partnership.
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s konkrétnymi kybernetickými útokmi, ktoré je možné klasifikovať ako kybernetickú kriminalitu. Samostatným cieľom je právna kvalifikácia daného porušenia a stanovenie možnej zodpovednosti za ne. Hlavná časť predmetu predstavuje vymedzenie foriem a spôsobov páchania kybernetických trestných činov (porušovanie autorských práv, phishing, malware, ransomware, DoS a DDoS, hacking, kyberterorizmus a i.) a hmotne právne aspekty (analýzy vybraných skutkových podstát) a spôsoby napĺňania ich znakov. Samostatná pozornosť je venovaná procesne právnym aspektom súvisiacim s touto kriminalitou. Ide najmä o špecifiká miestnej a vecnej príslušnosti orgánov činných v trestnom konaní, špecifiká spôsobov zabezpečovania vecí a informácií v trestnom konaní o kybernetických trestných činoch.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Kybernetické útoky – zločiny proti dôvernosti, integrite a dosiahnuteľnosti počítačových dát a systémov (napr. hacking, cracking)
    2. Kybernetické útoky – malware
    3. Kybernetické útoky – ransomware
    4. Kybernetické útoky – zločiny so vzťahom k počítaču (finančne zamerané útoky typu - phishing pharming)
    5. Kybernetické útoky - zločiny so vzťahom k počítaču (spear phishing, mobile phishing, BEC ai)
    6. Kybernetické útoky – zločiny so vzťahom k obsahu počítača (napr. výroba, distribúcia, získavanie a držanie detskej pornografie na dátových nosičoch a i.)
    7. Darknets a činnosť v týchto sieťach
    8. Činnosť orgánov činných v trestnom konaní – legálne limity
    9. Činnosť orgánov činných v trestnom konaní – zabezpečovacie úkony
    10. Činnosť orgánov činných v trestnom konaní – zabezpečovacie úkony
    11. Spolupráca s bezpečnostnými tímami typu CERT/CSIRT. Public Private Partnership.
    12. Prípadová štúdia
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je oboznámenie študujúcich so základmi občianskeho práva, ktoré je základom súkromného práva a ktoré vyjadruje vôľu účastníkov týchto vzťahov, tj. osôb fyzických a osôb právnických, ktorou je aj štát a ďalšie verejnoprávne korporácie. Po absolvovaní predmetu budú študenti poznať základy občianskeho práva hmotného a procesného. Budú schopní sa orientovať v občianskoprávnych predpisoch a budú schopní použiť príslušné ustanovenia občianskeho práva na problematiku bezpečnostného manažmentu. Budú poznať svoje oprávnenia a povinnosti a budú schopní ich použiť v krízových situáciách. Študujúci sa oboznámi aj s otázkami civilného práva procesného, tj. s otázkami ako sa riešia spory, ktoré vzniknú z občianskeho práva hmotného. Študent bude poznať, ako prebieha konanie pred súdnymi a rozhodcovskými orgánmi, a bude schopný podať jednoduchú žalobu súdu.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do problematiky, vymedzenie pojmu občianskeho práva, história vývoja občianskeho práva, vzťah nového občianskeho zákonníka č. 89/2012 Zb. k iným súkromnoprávnym predpisom
    2. Vznik občianskoprávnych pomerov z právnych rokovaní az iných občianskoprávnych skutočností, právne konanie, najmä uzatváranie zmlúv a náležitosti právnych rokovaní
    3. Význam času ako občianskoprávnej skutočnosti, najmä otázky premlčania a preklúzie, počítania času
    4. Vymedzenie subjektov občianskoprávnych pomerov (osoby fyzické, právnické, štát)
    5. Otázky zastúpenia zákonného a na základe plnomocenstva
    6. Problematika predmetu a obsahu občianskoprávnych pomerov
    7. Problematika absolútnych majetkových práv - vecných práv, najmä vlastníctva
    8. Vecné práva k veci cudzie - vecné bremená, záložné právo, zadržiavacie právo
    9. Záväzkové právo - pojem, vznik, zabezpečenie záväzkov, zánik záväzkov
    10. Dôsledky porušenia záväzkových vzťahov (zodpovednosť za majetkovú ujmu – škodu, nemajetkovú ujmu, odstúpenie od zmluvy, úroky z omeškania a pod.)
    11. Úvod do civilného procesu (súdne a rozhodcovské konanie), právomoc a právomoc súdov, účastníci konania
    12. Začatie a priebeh civilného súdneho konania, rozsudok, opravné prostriedky

    Zameranie predmetu:

    Hlavným cieľom predmetu je poskytnúť študentom znalosť bezpečnostnej situácie vo vesmíre, ktorá predstavuje novú dimenziu medzinárodnej bezpečnosti dnešnej éry, a schopnosť ohodnotiť nové hrozby a riziká pre štát, kritickú infraštruktúru a každodenný život obyvateľstva. Študent si osvojí pravidlá medzinárodnej kozmickej bezpečnosti v kontexte politickom, strategickom, komerčnom a militárnom a zoznámi sa so súčasnými výzvami, ktorým vesmírna bezpečnosť čelí. Oboznámi sa s kozmickou politikou EÚ a ESA, multilaterálnou rolou OSN a národnými záujmami SR a hlavných kozmických hráčov. Získa tak komplexný a kritický pohľad na svetové dianie a bude vedieť aplikovať medzinárodné pravidlá na konkrétne situácie a formulovať adekvátnu argumentáciu.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Medzinárodná kozmická bezpečnosť v dnešnom svete
    2. Hlavní aktéri: OSN, regionálne organizácie a štáty
    3. Galileo a Agentúra pre európsky GNSS v Prahe
    4. Základy medzinárodného kozmického práva
    5. Mierové využívanie kozmického priestoru
    6. Použitie sily vo vesmíre
    7. Hybridné hrozby
    8. Bezpečnostné riziká: riadenie kozmickej prevádzky (STM)
    9. Ťažba vo vesmíre: Priemysel v. militarizácia?
    10. Osídľovanie kozmického priestoru: medzinárodná spolupráca či konflikt?
    11. Kozmická politika SR
    12. Vesmírne aktuality
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Poslucháči sa zoznámia s vymedzením základných pojmov as teoretickými a praktickými aspektmi rôznych možností pobytu cudzincov na našom území. Priestor bude venovaný cudzincom z EÚ a zamestnávaniu cudzincov. Zoznámia sa s cestovnými dokladmi na pobyt, tranzitom cudzinca a správnym vyhostením, priestupkami a postupom v správnom konaní a súdnym preskúmaním. Získajú informácie o medzinárodnej ochrane, o udeľovaní azylu cudzincom a činnosti azylových zariadení.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Pojem cudzinec, hraničná sprievodka, pozvanie, vízum, odopretie vstupu, postavenie občana EÚ, prostriedky nutné pre pobyt na území, prechodný pobyt, dlhodobý pobyt, náležitosti na pobyt, udelenie víza, pobyt nad 90 dní, zamestnanecká karta, modrá karta.
    2. Predĺženie pobytu, rôzne druhy pobytu, podklady pre tento pobyt. Trvalý pobyt na našom území, pobyt občana Európskej únie a jeho rodinných príslušníkov, podmienky a zrušenie týchto pobytov.
    3. Pobyt cudzinca narodeného na území SR, vycestovanie cudzinca z územia, ohlásenie miesta pobytu, povinnosti cudzinca, dopravcu, cestovné doklady.
    4. Ak preukaz povolenia na pobyt, správne vyhostenie, osobitné opatrenia za účelom vycestovania cudzinca z územia a zabezpečenie cudzinca.
    5. Prievoz cudzinca a nežiaduca osoba, priestupky, pôsobnosť Polície SR a Ministerstva zahraničných vecí a oprávnenie polície, správne konanie a súdne preskúmanie.
    6. Azyl, pojem žiadosť o udelenie medzinárodnej ochrany a jeho konania, rozhovor, podklad a dôvody, preskúmanie rozhodnutia súdom, Úrad vysokého komisára.
    7. Cestovné doklady, preukaz žiadateľa na pobyt a cestovné doklady, štátny integračný program, evidencia, pobyt a hlásenie pobytu, azylové zariadenia. Štátne občianstvo, podmienky udelenia štátneho občianstva cudzinci.
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je zoznámiť študujúcich s forenznou psychológiou ako aplikovanou psychologickou disciplínou, ktorej poznatky môžu uplatniť v praxi. Preto je obsah predmetu zameraný skôr na praktické využitie poznatkov než na teoretické prístupy a koncepcie, ktoré charakterizujú forenznú psychológiu ako jednu z psychologických vied.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Predmet a metódy forenznej psychológie
    2. Psychológia páchateľov trestných činov
    3. Psychologické a kriminologické skúmanie mladistvých páchateľov
    4. Kriminálne konanie a jeho motivácia
    5. Rokovanie s nebezpečnými páchateľmi
    6. Vplyv trestného činu na obeť
    7. Posttraumatická stresová porucha
    8. Poskytovanie pomoci v situácii tiesne
    9. Úloha obete pri vyšetrovaní trestného činu
    10. Rokovania s obeťou trestného činu

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je prepojiť a ďalej rozvinúť u študentov znalosti získané z jednotlivých predmetov zameraných na problematiku kybernetickej bezpečnosti. Výučba je zameraná na praktickú aplikáciu jednotlivých bezpečnostných pravidiel a odporúčaní v praxi.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do predmetu
    2. Kybernetická bezpečnosť a právne normy
    3. Zákon o kybernetickej bezpečnosti (ZoKB)
    4. Subjekty podľa ZoKB a ich povinnosti
    5. Bezpečnostné tímy (CSIRT, CERT ai)
    6. Vyhlášky ZoKB – práva a povinnosti jednotlivých subjektov
    7. Ochrana osobných údajov a kybernetická bezpečnosť
    8. Public Private Partnership
    9. Analýza a aplikovanie kybernetickej bezpečnosti v mikrosieti
    10. Analýza a aplikovanie kybernetickej bezpečnosti v organizácii
    11. Možnosti prenosu informácií o kybernetických útokoch a incidentoch
    12. Prípadové štúdie

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s aplikáciou inštitútov práva v oblasti informačných a komunikačných technológií. Študent by mal po absolvovaní predmetu získať základný prehľad o problematike občianskeho, trestného a správneho práva, ktoré sú v podmienkach kyberpriestoru používané, a to najmä so zameraním na praktické využitie nadobudnutých znalostí v praxi. Študenti sú oboznámení nielen s teóriou aplikácie práva v kybernetickom a úpravou de lege lata, ale aj s praktickým využitím inštitútov trestného práva v praxi (de lege aplicata). Znalosti študentov, získané v tomto predmete, predstavujú základ, ktorý je možné využiť v rámci zamerania Kybernetická bezpečnosť.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do predmetu, systém práva, právna norma, právo a internet
    2. Súkromné právo
    3. Zmluvné právo, elektronický podpis
    4. Zodpovednosť v kybernetickom
    5. Legálny základ činnosti ISP (Internet Service Provider)
    6. Úvod do práva duševného vlastníctva
    7. Autorské právo
    8. Ochrana osobných údajov v kybernetickom (GDPR ai)
    9. Súkromie a bezpečnosť v IT, ochrana dát v kybernetickom
    10. Prípadové štúdie
    11. Domény a doménové spory
    12. Počítačová kriminalita
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Kurz si kladie za cieľ zoznámiť študentov/ky so základnými problémami a teóriami politológie a genézou oboru samotného. Pozornosť je venovaná otázkam historického vývoja odboru a jeho vzniku. Kurz sa zaoberá aj otázkou dimenzií politiky, verejnej moci, zákonnosti, legitimity, deľby moci, politickej kultúry, rolí volieb a politických strán. Stranou pozornosti nezostanú ani klasifikácie politických strán a hnutí, volebných systémov, politických ideológií a modelov a teórií demokracie.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Vymedzenie pojmu politológia.
    2. Vznik a vývoj politológie ako vedy.
    3. Štát, štátna moc a deľba štátnej moci.
    4. Politickí aktéri, ich klasifikácia, úloha a funkcie v politickom systéme.
    5. Politická kultúra, demagógia a populizmus.
    6. Cleavages, vznik, vývoj a klasifikácia politických strán a hnutí.
    7. Význam a funkcie volieb; volebné kampane, politický marketing, volebné geografia.
    8. Volebné systémy a ich charakteristika.
    9. Demokratické a nedemokratické politické systémy, liberálna demokracia.
    10. Modely a teória demokracie I (aténska demokracia, demokracia talianskych mestských štátov, procedurálna demokracia a elitizmus, pluralizmus a neopluralizmus, polyarchia RA Dahla a Ch. Lindbloma, konsociačný a konsenzuálny model demokracie A. Lijpharta).
    11. Modely a teória demokracie II (participatívna demokracia, ekonomická demokracia, deliberatívna demokracia, agonistický pluralizmus, delegatívna demokracia, bojaschopná demokracia, postdemokracia, asociatívna demokracia, kozmopolitná demokracia).
    12. Základné smery politických ideológií.

    Zameranie predmetu:

    Ovládnutie a porozumenie základnej terminológii leteckej dopravy a jej bezpečnostnej zložky, znalosť štruktúry štátnej správy a ostatných subjektov podieľajúcich sa na bezpečnosti civilnej leteckej dopravy. Znalosť základov právnej regulácie civilného letectva na medzinárodnej i vnútroštátnej úrovni vrátane právnej úpravy boja s nezákonnými činmi proti civilnému letectvu. Porozumieť podstate terorizmu, poznať profil teroristov a štruktúru teroristických organizácií. Vedieť popísať typy teroristických útokov proti civilnému letectvu a možné spôsoby obrany proti týmto útokom. Dokázať klasifikovať bezpečnostné opatrenia po formálnej a materiálnej stránke, rozumieť problematike detekčných kontrol v kontexte bezpečnostných kontrol. Vytvoriť základ pre prípadné profesijné zapojenie do civilnej leteckej dopravy či pôsobenie na verejných civilných letiskách.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Organizačné a administratívne pokyny a podmienky na absolvovanie predmetu. Základné pojmy: Rozpis zodpovednosti za ochranu civilného letectva SR pred protiprávnymi činmi. Právna regulácia civilného letectva a leteckej bezpečnosti. Lietanie, letectvo. Klasifikácia letectva. Lietadlá a lietadlá a ich klasifikácia. Letisko, jeho definícia. Klasifikácia letísk. Štruktúra letísk z hľadiska bezpečnosti. Pojem bezpečnosť v civilnom letectve, vzťah „Safety“ a „Security“. Ochrana citlivých informácií. Zodpovednosť orgánov štátnej správy za ochranu civilného letectva pred protiprávnymi činmi. Ostatné subjekty uplatňujúce normy leteckej bezpečnosti. Medzinárodné a národné letecké právo verejné a súkromné. Európske letecké právo, české letecké právo. Princípy a pramene leteckého práva, Chicagský dohovor. Medzinárodné vládne a mimovládne organizácie v civilnom letectve. Právna úprava boja s nezákonnými činmi proti civilnému letectvu. Medzinárodné dohovory, relevantné ustanovenia českého trestného zákona, zákon o civilnom letectve. Letecký predpis L 17, národné bezpečnostné programy.
    2. Terorizmus - terorizmus všeobecne, jeho stručná história, definícia terorizmu, profil teroristami, štruktúra teroristických organizácií. Analýza teroristickej stratégie. Letecký a letiskový terorizmus, typy teroristických útokov proti civilnému letectvu. Klasifikácia a charakteristiky ohrozujúcich cestujúcich. Kazuistiky (Ann Murphy Case, PANAM 103, Shoe Bomber, Christmas Bomber, ap.).
    3. Bezpečnostné postupy v civilnom letectve. Rozdelenie bezpečnostných opatrení po formálnej a materiálnej stránke. Rozdelenie bezpečnostných opatrení podľa typov činnosti: spravodajská ochrana, objektová ochrana, overovanie spoľahlivosti, bezpečnostné a detekčné kontroly, bezpečnostné prehliadky a kontroly lietadiel, palubné bezpečnostné sprievody, preprava potenciálne nebezpečných cestujúcich. Riešenie zvláštnych situácií: bomba na palube, únos lietadla, útok v termináli, indikácia vizuálnej či procesnej rozviedky. Reakcie na telefonické vyhrážky.
    4. Problematika zakázaných predmetov v civilnom letectve, zbraní a výbušných systémov. Predmety, materiály a látky vylúčené z leteckej dopravy, ohrozujúce predmety prepravované za osobitných podmienok. Širšie a užšie poňatie, resp. definícia zbrane. Zbrane chladné, strelné a palné, ich klasifikácia a účinnosť. Letecká preprava legálne držaných palných zbraní a munície. Výbušné látky, výbušné zbrane a výbušné systémy, ich konštrukcia a účinnosť. Improvizované a nástražné výbušné systémy, typy iniciačných nástrah. Reakcie na výskyt alebo nález zbraní, explicitných výbušných systémov a podozrivých neidentifikovaných predmetov, materiálov či látok.
    5. Vybrané druhy, metódy a technické prostriedky detekčných kontrol. Problém odhalenia zakázaného predmetu, klasifikácia detekčných kontrol. Vizuálna kontrola, fyzická kontrola, detekčná kontrola pomocou RTG zariadenia, detekcia výbušín, detekcia kovov, personálne scannery. Základy interpretácie obrazových výstupov RTG zariadenia. Reakcia na detekované zakázané a nebezpečné predmety podľa priorít. Skrytie a kamufláž zakázaných a nebezpečných predmetov. Rezervy jednotlivých typov detekčných kontrol.
    6. Osobná ochrana pracovníkov v civilnom letectve. Reakcia na streľbu a výbuchy. Situácia rukojemníkov, zásady pre zvýšenie pravdepodobnosti prežitia. Štokholmský a Londýnsky syndróm, syndróm Johna Wayna. Zásady prevencie individuálnych kriminálnych útokov. Záverečné opakovanie, diskusia k predmetu.
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Študent bude poznať jednotlivé druhy stôp bezpečnostnej hrozby a jej konkrétnej situácie. Dokáže kriticky analyzovať jednotlivé druhy stôp z miesta kriminálnej udalosti. Bude vedieť vysvetliť teoretické základy metód bezpečnostného skúmania a hodnotenia výsledku. Bude vedieť spracovať dokumentáciu pre vyhodnocovanie konkrétneho forenzného skúmania a aplikovať využitie výsledku pri dokazovaní.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Forenzná kynológia
    2. Skúmanie ručného písma
    3. Detektor lži
    4. Kriminalistická biomechanika
    5. Kriminalistická balistika
    6. Kriminalistická pyrotechnika
    7. Analýza DNA
    8. Forenzná toxikológia
    9. Súdne lekárstvo
    10. Bezpečnostné služby
    11. Práca polície
    12. Práca kriminálnej polície

    Zameranie predmetu:

    Cieľom kurzu je orientácia študentov v otázkach budovania a rozvíjania európskej bezpečnosti od konca 2. svetovej vojny až do súčasnosti. Študenti sa stretnú s akademickými modelmi vývoja procesov európskej bezpečnosti a zoznámia sa s dopadom vývoja integračného procesu na bezpečnosť štátov v Európe vo väzbe na reformy a inštitucionálne zmeny spojené s novelizáciou zakladajúcich zmlúv európskeho integračného zoskupenia. Vo výučbe bude priestor aj pre reflexiu nedostatkov pri realizácii európskych bezpečnostných politík a budú debatované perspektívy ich prekonania na zachovanie európskej bezpečnostnej stability aj v budúcnosti.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Európa a európska integrácia
    2. Bezpečnosť v Európe pred II. svetovou vojnou
    3. Počiatok európskych bezpečnostno-integračných procesov (EOS, ZU)
    4. Európska bezpečnosť a NATO
    5. Štruktúra európskej vonkajšej bezpečnosti (SZBP/EBOP/SBOP)
    6. Štruktúra európskej vnútornej bezpečnosti (PSBP)
    7. Súčasné USA a európska bezpečnosť
    8. Súčasná Čína a európska bezpečnosť
    9. Súčasné Rusko a európska bezpečnosť
    10. Východné a stredomorské partnerstvo
    11. Energetická bezpečnosť
    12. Neštátne a hybridné hrozby

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je charakterizovať súčasné sociálne siete a herné prostredie, ako digitálnu dimenziu predstavujúcu protipól sveta reálneho. Predmet sa zameria na genézu hier a sociálnych sietí a postupne rastúcu interakciu užívateľov. Následne budú študentom prezentované riziká spojené s interakciou v rámci sociálnych sietí a herného prostredia. Open source analýza predstaví možnosti zisku informácií o užívateľoch a iných subjektoch v rámci kyberpriestoru. Táto analýza potom predstaví aj možnosti redukcie informácií zverejňovaných v kybernetickom.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do predmetu
    2. Kyberpriestor a jeho vplyv na svet reálny
    3. Genezia sociálnych sietí
    4. Genezia hier a ich narastajúca sociálna interaktívnosť
    5. Analýza najvýznamnejších sociálnych sietí (Facebook, Instagram, TikTok)
    6. Analýza najvýznamnejších sociálnych sietí a herných platforiem (Google, WhatsApp, Twitter ai)
    7. Prípadová štúdia – analýza zraniteľností používateľských účtov
    8. Prípadová štúdia – zabezpečenie užívateľských účtov
    9. Open source analýza - zdroje
    10. Open source analýza – zabezpečenie
    11. Prípadová štúdia – zber a analýza dát
    12. Prípadová štúdia – zber a analýza dát, preventívne opatrenia

    Zameranie predmetu:

    Hlavným cieľom predmetu je poskytnúť študentom znalosť medzinárodnoprávneho režimu pre štúdium Medzinárodnej bezpečnosti a schopnosť ohodnotiť bezpečnostné hrozby a dianie vo svete z pohľadu právneho. Študent si osvojí pravidlá medzinárodnej bezpečnosti, a to ako všeobecných medzinárodných noriem, tak špecifických v oblasti sankčnej politiky, použitia sily, ochrany mieru a bezpečnosti OSN, regionálnych organizácií, zodpovednosti za protiprávne správanie, kozmickej bezpečnosti či kybernetickej bezpečnosti. Získa tak komplexný a kritický pohľad na svetové udalosti a bude vedieť aplikovať medzinárodné pravidlá na konkrétne situácie a formulovať adekvátnu právnu argumentáciu.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Medzinárodné právo a ochrana medzinárodného mieru a bezpečnosti: úvod a pojmy
    2. Vývoj práva medzinárodnej bezpečnosti a základy súčasného systému kolektívnej bezpečnosti
    3. Multilaterálna diplomacia: Bezpečnostná rada OSN a regionálne organizácie
    4. Diverzifikácia donucovacích prostriedkov bez použitia sily
    5. „Inteligentné“ sankcie a medzinárodné trestné právo
    6. Ozbrojené operácie autorizované Bezpečnostnou radou OSN
    7. Právo na sebaobranu: tendencia rozšíriť právnu normu
    8. Medzinárodné priestory a bezpečnosť: more, vzdušný priestor, póly
    9. Kozmická bezpečnosť
    10. Kybernetická bezpečnosť
    11. Následky porušenia práva medzinárodnej bezpečnosti a medzinárodná zodpovednosť
    12. Medzinárodné právo v praxi a diplomatický protokol
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Cieľom predmetu je oboznámiť študentov s právnou úpravou v oblasti zbraní a streliva so zameraním na zákon o strelných zbraniach a strelive vrátane predpisov s týmto zákonom priamo súvisiacich, ako aj s konštrukciou zbraní a streliva a princípmi ich funkcie. Pri výučbe bude venovaná pozornosť aj zákonnému použitiu zbrane a okolnostiam vylučujúcim protiprávnosť podľa trestného zákona. Predmet je koncipovaný ako teoretický úvod do problematiky zbraní a streliva a ako motivácia na získanie zbrojného preukazu. Po vzájomnej dohode študenta a vedení školy je možné pre študentov zabezpečiť exkurziu u popredného českého výrobcu zbraní.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Úvod do štúdia predmetu. Ústavné základy a právna úprava držania a nosenia zbraní.
    2. Pojem zbrane, rozdelenie zbraní.
    3. Kategória zbraní a streliva.
    4. Nadobúdanie vlastníctva, držanie a nosenie zbrane a streliva.
    5. Zbrojný preukaz, zbrojné licencie.
    6. Registrácia zbraní a preukaz zbrane, strelnice.
    7. Vývoz, dovoz a tranzit zbraní a streliva.
    8. Zvláštne ustanovenia o nakladaní so zbraňami a strelivom.
    9. Informačné systémy o zbraniach a strelive.
    10. Delikty a sankcie súvisiace so zbraňami, použitie zbrane podľa trestného zákonníka.
    11. Konštrukcia a princípy činnosti strelných zbraní.
    12. Konštrukcia streliva a jeho funkcie.

    Zameranie predmetu:

    Cieľom kurzu je oboznámiť študentov s definíciou konfliktu, odborovou terminológiou a historickým vývojom spôsobov riešenia konfliktov v medzinárodných vzťahoch. Študenti si osvoja v literatúre uvádzané modely spôsobov riešenia konfliktov a naučia sa aj postupom, ktoré prinášajú nové trendy z medzinárodno-politickej praxe. Absolventi predmetu získavajú schopnosť kriticky analyzovať bezpečnostné medzinárodno-politické otázky v kontexte problematiky riešenia konfliktov, a to tak na úrovni medzinárodného systému, ako aj na úrovni štátu. Budú poznať a rozumieť modelom riešenia konfliktov a spôsobom ich prevencie. Tým, že chápu procesy, v ktorých konflikty vznikajú, a tým, že dokážu definovať a vyhodnotiť typ, fázu a relevanciu daného konfliktu, sú teda vybavení takými odbornými znalosťami, ktoré im umožnia čo najoptimálnejšie reagovať v rámci krízového manažmentu na každú konkrétnu konfliktnú situáciu.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Konflikt v medzinárodnej politike – klasifikácia, zložky a priebeh.
    2. Druhy násilia, pozitívny a negatívny mier.
    3. Riešenie konfliktov – základná terminológia.
    4. Riešenie konfliktov – počiatky a vývoj poľa.
    5. Modely riešenia konfliktov.
    6. Peacemaking a peacekeeping.
    7. Peace enforcement a Humanitárne intervencie, Responsibility to Protect (R2P).
    8. Povojnová rekonštrukcia, peacebuilding a zmierenie.
    9. Medzinárodné inštitúcie a stabilita medzinárodného poriadku.
    10. OSN a kolektívny manažment konfliktov.
    11. NATO a EÚ v prevencii a riešení konfliktov.
    12. Záverečné zhrnutie problematiky riešenia konfliktov, diskusia.
    povinne voliteľný

    Zameranie predmetu:

    Študenti budú poznať a vedieť vysvetliť delenie drog, drogovej závislosti a prevenciu v tejto problematike. Budú vedieť opísať a hodnotiť trestnoprávnu úpravu. Interdisciplinárny predmet špecializačného charakteru s dôrazom na teoretickú aj praktickú vyváženosť súčasného stavu naučí študentov vyhľadávať a spracovávať aktuálne informácie z nižšie uvedených oblastí: návykových látok (NL), dopingových prostriedkov (AS, AAS), trestnoprávnej problematiky, nových trendov v problematike - "NSD", činnosť a zákonné vymedzenie OČTR v procese dokazovania v rámci trestného konania - zamerané na dôkazné prostriedky: analýzy, odborné expertízy a skríningové metódy, poohliadnutie na medzinárodný boj proti drogám, organiz.

    Hlavné témy – obsah predmetu:

    1. Drogy a spoločnosť – pohľad do histórie.
    2. Prehľad prírodných drog.
    3. Prehľad základných druhov syntetických drog, zneužívanie liečiv.
    4. Prekurzory, anaboliká, doping.
    5. Identifikácia OPL v zadržaných zásielkach av biologickom materiáli.
    6. Drogová kriminalita, drogová scéna vo väzniciach.
    7. Alkohol a kriminalita.
    8. Právna úprava drogovej problematiky v ČR av EÚ.
    9. Národná stratégia protidrogovej politiky vlády SR na roky 2010-2018.
    10. Vývoj medzinárodnej spolupráce od začiatku 20. st. po súčasnosť.
    11. Zdravotné a sociálne aspekty závislostí.
    12. Prístupy k riešeniu drogového problému vo vybraných krajinách (USA, Švajčiarsko, Holandsko).

    Prečo študovať práve u nás?

    Viac ako 50

    zahraničných partnerských univerzít 

    82%

    študentov odporúča študium na Ambis

    Až 98 %

    naši absolventi sa uplatnia na trhu práce

    32 rokov

    praktických skúseností v oblasti vzdelávania 

    18k +

    úspešných absolventov od roku 2001

    6 rokov

    sme najväčšia súkromná univerzita v ČR