Cieľ predmetu:
Predmet by mal priniesť jeho absolventom informácie o pedagogike ako základnej vednej disciplíne zaoberajúcej sa výchovou, vzdelávaním a školstvom.
Výstupy z učenia:
- Zoznámenie študentov so základnými pedagogickými disciplínami, zložkami výchovy, etapami výchovného procesu a základmi metodológie výskumu v pedagogike.
Obsah predmetu:
- Úvod do predmetu, prehľad povinnej a odporúčanej literatúry, podmienky a požiadavky na ZK. Zadanie seminárnych prác. Pedagogika ako vedný odbor, predmet pedagogiky, metódy pedagogiky, pedagogika a iné vedy, štruktúra pedagogiky.
- Vývoj názorov na výchovu a vzdelávanie od staroveku po súčasnosť.
- Systém pedagogických disciplín. Faktory rozvoja ľudského jedinca – dedičnosť – prostredie – výchova. Podmienky výchovy.
- Výchova ako predmet pedagogickej vedy. Výchova a sebavýchova. Rysy výchovy, výchovné ciele a výchovné štýly.
- Činitelia výchovy. Pedagóg, vychovávaný jedinec, výchovné prostriedky. Pedagogické princípy.
- Výchovný proces a jeho etapy. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady.
- Základné pedagogické pojmy a ich vzájomné vzťahy. Terminologické problémy. Vzdelávanie, vzdelanie, vyučovanie, učenie.
- Študent a školská trieda, skupinová interakcia, výchovný systém školy.
- Osobnosť učiteľa, typológia učiteľa, význam a osobnosť učiteľa, učiteľ a etika jeho práce, kompetencie pedagóga, štandardy učiteľskej kvalifikácie.
- Metodológia pedagogiky, základy výskumu v pedagogike. Metódy pedagogického výskumu.
- Sociálne prostredie mládeže, pedagogické problémy využitia voľného času.
- Výchovná funkcia rodiny, súčasné probémy v rodinnej výchove, spolupráca školy s rodičovskou verejnosťou