Psychológia

Trojročné bakalárske štúdium

Školné

od 46 900 CZK
za semester

Program

Psychológia

Miesto

Praha, Brno

Titul

Bakalár (Bc.)

Prihláste sa na akademický rok 2024/25!

Chcete viac a lepšie porozumieť ľudskej povahe a správaniu iných ľudí? Pridajte sa k nám a zistite, ako môže štúdium psychológie obohatiť váš život a kariéru

Počas štúdia získate hlbší pohľad na ľudskú psychiku a naučíte sa analyzovať a pochopiť rôzne aspekty ľudského správania. Zameriate sa na kľúčové oblasti, ako je vývojová psychológia, kognitívna psychológia, psychopatológia a psychoterapia.


Uplatnenie:

  • Asistent psychológa

  • Tréner

  • Lektor

  • Asistent vo vzdelávacích a výskumných organizáciách

  • Pracovník v neziskových a humanitárnych organizáciách

Kľúčové oblasti štúdia:

  • Psychológia

  • Psychopatológia

  • Psychoterapia

  • Vývojová psychológia

  • Klinická psychológia

Na Ambis môžete novo študovať aj dištančne (online)

Aké „dvere“ ti toto štúdium otvorí?

V pomáhajúcich profesiách nájdete skvelé uplatnenie v oblastiach, ako sú psychológia, ľudské zdroje, vzdelávanie, sociálne služby, verejná správa a ďalšie. Ak sa chcete stať psychológom, máte možnosť získať vysokoškolský titul na verejnej vysokej škole.

Pomôžeme ti pripraviť sa na tvoju budúcu kariéru!

Počas štúdia sa naučíte používať najmodernejšie psychologické nástroje, techniky a metódy. Vďaka našim odborníkom z praxe budete mať k dispozícii aj komplexné odborné znalosti zo všetkých oblastí psychológie.

Vyučujúca presne vie,
o čom hovorí.

Na študijnom ma poznajú po mene.

Každá chvíľa v škole je pre mňa užitočná.

Zaujíma nás názor našich študentov

„Na škole Ambis študujem odbor Marketingová komunikácia. Ako kľúčovú výhodu oproti iným školám určite považujem pedagogický personál. Na väčšine predmetov nás učia ľudia z praxe, takže sa dozvieme, ako to naozaj funguje. Nedá mi nespomenúť aj voľný čas, ktorým každý z nás disponuje. Vďaka tejto škole stíham brigádu a koníčky bez problémov."

- Romana, Marketingová komunikácia


,,Na túto školu som sa prihlásila, pretože som o nej dostala veľmi pozitívne recenzie. Vybrala som si kombinované štúdium, ktoré sa dá ľahko zvládnuť s prácou. Online výučba mi vyhovuje, pretože učitelia sa nás snažia do svojich hodín zapojiť.“

- Aneta, Manažment a hospodárenie vo verejnej správe


"Vďaka prístupu vyučujúcich a ich skúsenostiam aj mimo akademického prostredia bolo štúdium zaujímavé a plné príkladov z praxe. Okrem teórie ponúkali pohľad na reálne podnikateľské scenáre, čo je najmä pri tomto obore veľmi dôležité. Vďaka programu Erasmus som mala možnosť ísť študovať na zahraničnú univerzitu do Španielska a spoznať tak nových ľudí, zlepšiť si jazykové schopnosti a vyskúšať si život v inej krajine."

- Veronika, Ekonomika a manažment podniku


Chcem sa prihlásiť na štúdium!

Poskytnite nám o sebe niekoľko informácií a my sa vám ozveme s pozvánkou na pohovor.

Ako vyzerá štúdium na Ambis? Pozrite si referenčnú stránku!

Orientačný študijný plán

Pozrite sa na predmety, ktoré absolvujete od 1. do 6. semestra, a na to, čomu sa budete venovať. Ak vám niečo nie je jasné, napíšte nám.

Názov predmetu
Spôsob ukončenia
Typ predmetu

1. Semester

skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je poskytnúť študentom základný terminologický a teoretický rámec psychológie, ktorý budú rozvíjať v priebehu ďalšieho štúdia a predstaviť psychológiu ako základnú a aplikovanú vedeckú disciplínu aj ako pomáhajúcu profesiu.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť priebeh vývoja psychologického poznania a popísať základné psychologické paradigmy, koncepty a teórie.
  2. Identifikovať postavenie psychológie v systéme ostatných vied.
  3. Vysvetliť aplikácie psychologického poznania a definovať jeho limity na konkrétnych príkladoch.

Obsah predmetu:

  1. Štúdium psychológie na VŠ. Študenti sa zoznámia so štruktúrou a očakávaným priebehom ich štúdia bakalárskeho študijného programu psychológie.
  2. Budú im predstavení jednotliví vyučujúci, ich špecializácie a vyučované predmety. Študenti sa zoznámia s očakávaniami vyučujúcich a budú diskutovať ich vlastné očakávania týkajúce sa priebehu ich štúdia. Budú predstavené základné odporúčania týkajúce sa študijných zručností pre úspešné zvládnutie štúdia vychádzajúce z konceptu sebaregulovaného učenia.
  3. Súčasná psychológia a jej aplikácie. Orientačne bude predstavená súčasná psychológia ako veda a pomáhajúca profesia, vrátane základných a aplikovaných disciplín. Bude predstavený koncept tzv. laickej psychológie a budú diskutované perspektívy študentov týkajúce sa povahy ľudského myslenia, prežívania a správania. Na príkladoch budú ilustrované niektoré hlavné témy súčasnej psychológie, kľúčové výskumy a ich aplikácie v rôznych kontextoch.
  4. Základné psychologické paradigmy, ich historické korene a vplyv na súčasnú psychológiu. Budú predstavené základné psychologické prístupy vrátane biologického, behaviorálneho, kognitívneho, psychoanalytického a humanistického. Budú predstavené ich filozofické základy, priebeh ich vývoja vrátane základných tém a dopadu na súčasnú psychológiu. Bude diskutované ich prepojenie na príklade biopsychosociálneho modelu.
  5. Vývoj základných psychologických disciplín – hlavní predstavitelia a ich kľúčové myšlienky. Ďalej bude orientačne predstavený vývoj základných odborov psychológie (t.j. všeobecnej psychológie, psychológie osobnosti, sociálnej psychológie, vývinovej psychológie), ich hlavní predstavitelia a kľúčové myšlienky.
  6. Metódy utvárania psychologického poznania. Budú predstavené epistemologické a metodologické základy súčasnej psychológie. Orientačne bude predstavený idiografický a nomotetický prístup k poznávaniu ľudskej psychiky, kvalitatívne a kvantitatívne výskumné metódy a možnosti uplatnenia týchto metód pri vytváraní psychologického poznania. Bude diskutované využitie psychologického výskumu v praktickej psychológii v rámci konceptu praxe založenej na dôkazoch („evidence-based practice“). Budú diskutované limity psychologického poznania a možností jeho aplikácie.
  7. Základné psychologické disciplíny I: Všeobecná psychológia. Bude predstavená všeobecná psychológia ako psychologická disciplína zaoberajúca sa štúdiom základných kognitívnych procesov. Orientačne budú predstavené základné koncepcie všeobecnej psychológie týkajúce sa vnímania, myslenia, pozornosti, pamäti a učenia, ich vzájomné prepojenie a možné aplikácie.
  8. Základné psychologické disciplíny II: Psychológia osobnosti. Bude predstavená psychológia osobnosti ako psychologická disciplína zaoberajúca sa interindividuálnou odlišnosťou. Orientačne budú predstavené základné prístupy k štúdiu osobnosti vrátane rysového, humanistického, psychoanalytického a sociálno-kognitívneho.
  9. Základné psychologické disciplíny III: Vývinová psychológia. Bude predstavená vývinová psychológia ako disciplína zaoberajúca sa stabilitou a premenlivosťou ľudskej psychiky. Bude diskutované kontinuálne a štadiálne poňatie vývoja, základné determinanty vývoja aj stabilita a premenlivosť základných psychických procesov.
  10. Základné psychologické disciplíny IV: Sociálna psychológia. Bude predstavená sociálna psychológia ako psychologická disciplína zaoberajúca sa medziľudskou interakciou. Budú diskutované základné témy sociálnej psychológie, ako je sociálny vplyv, sociálne poznávanie či sociálne vzťahy. Budú predstavené niektoré základné štúdie sociálnej psychológie a budú diskutované ich implikácie pre porozumenie vzťahom medzi ľuďmi.
  11. Psychológia ako pomáhajúca profesia I: Možnosti psychodiagnostiky. Bude predstavená psychologická diagnostika ako jedna z hlavných aplikačných oblastí psychologického poznania. Budú diskutované rôzne koncepcie normality a na príkladoch budú ilustrované možnosti aplikácie psychologických poznatkov pre diagnostiku biopsychosociálnych procesov v rôznych kontextoch, ako je vzdelávanie, zdravotníctvo či oblasť práce.
  12. Psychológia ako pomáhajúca profesia II: Možnosti psychologickej intervencie. Budú predstavené niektoré možnosti psychologickej intervencie ako prostriedku aplikácie psychologického poznania pre dosiahnutie pozitívnej individuálnej a sociálnej zmeny a zvýšenie efektivity, odolnosti a well-beingu. Orientačne budú predstavené základné psychoterapeutické smery a ich hlavné myšlienky.
  13. Psychológia a sebarozvoj – V tejto zhrňujúcej lekcii budú študentom predstavené možnosti aplikácie psychologického poznania vo vlastnom živote.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s hlavnými problémami a otázkami v dejinách psychologického myslenia a s predpokladmi vzniku psychológie ako samostatnej vedy s dôrazom na otázky metodológie vedy a poňatia človeka vo filozofických koncepciách. V rámci predmetu budú rovnako predstavené hlavné psychologické smery a systémy v 19. a najmä v 20. storočí.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Orientovať sa v základných problémoch a otázkach v dejinách psychologického myslenia.
  2. Popísať jednotlivé obdobia dejín psychológie a vysvetliť vznik psychologických teórií v kontexte filozofických a vedeckých koncepcií.
  3. Popísať psychologické školy a smery v 19. a 20. storočí a vysvetliť ich vplyv na ďalší vývoj psychologického poznania.
  4. Kriticky porovnávať a hodnotiť prístupy jednotlivých psychologických škôl a smerov.
  5. Z historického kontextu vysvetliť napätie medzi psychológiou ako filozoficky a empiricky/experimentálne orientovanou disciplínou.

Osnova:

  1. Empirizmus a pozitivizmus (Hobbes, Locke, Berkeley, Hume, Hartley, Mill, Comte).
  2. Racionalizmus (Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant, Herbart, Hegel).
  3. Romantizmus a existencializmus (Rousseau, Goethe, Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard).
  4. Fyziológia, psychofyzika (Bell-Magendie, Müller, Helmholtz, Purkyně, Hering) a počiatky experimentálnej psychológie (Weber, Fechner).
  5. Štrukturalizmus (Wundt, Titchener).
  6. Raná nemecká psychológia (Brentano, Stumpf, Husserl, Ebbinghaus, Würzburská škola – Külpe).
  7. Vývojový prístup v psychológii (Lamarck, Spencer, Darwin), psychológia individuálnych rozdielov a meranie inteligencie (Galton, Cattell, Binet, Spearman).
  8. Americká psychológia a funkcionalizmus (James, Münsterberg, Dewey, Thorndike).
  9. Behaviorizmus (Pavlov, Watson, McDougall) a neobehaviorizmus (Hull, Skinner, Tolman).
  10. Gestalt psychológia (Wertheimer, Koffka, Köhler, Lewin).
  11. Psychoanalýza (Freud S., Freud A., Jung, Adler, Horney).
  12. Humanistická psychológia (Maslow, Rogers).

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je predstaviť študentom biologickú psychológiu a neuropsychológiu ako jeden z najdominantnejších a najrýchlejšie sa vyvíjajúcich psychologických smerov a zoznámiť ich s biologickými aspektmi ľudskej psychiky, s anatómiou a funkciami nervového systému a súčasnými teóriami biologických základov psychických porúch.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Popísať evolučné a genetické determinanty ľudskej psychiky.
  2. Vysvetliť štruktúru a funkcie nervového systému.
  3. Na konkrétnom príklade ilustrovať funkciu mozgu vo vybranej oblasti vnímania, emócií, spánku, pamäti alebo vyšších kognitívnych procesov.
  4. Popísať biologické základy kľúčových psychických porúch.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do biologickej psychológie.
  2. Evolučné a genetické determinanty ľudskej psychiky.
  3. Bunkové a molekulárne základy nervového systému.
  4. Štruktúra a funkcie nervového systému I.
  5. Štruktúra a funkcie nervového systému II.
  6. Neurobiologické základy cyklu spánku a bdenia, poruchy spánkového cyklu.
  7. Neuronálny substrát percepcie a pozornosti: sluchové a zrakové mozgové centrá, pozornosťné nervové dráhy.
  8. Schopnosť mozgu učiť sa a zapamätať si, tvorba a zánik nových nervových dráh.
  9. Neuropsychológia ľudskej reči.
  10. Mozgové centrá exekutívnych funkcií: schopnosť plánovania, organizácie a rozhodovania.
  11. Emocionálny a sociálny mozog: neuronálny substrát emocionálnych procesov a orientácia v sociálnych vzťahoch.
  12. Psychické choroby dysfunkcie mozgových centier a dráh.

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s oblasťou spoločenských vied vo vzťahu k psychológii s dôrazom na filozofické korene psychoterapeutických prístupov, na problematiku metodológie spoločenských vied a na legitimizáciu a postavenie spoločenských vied v kontexte vzdelania, kultúry, starostlivosti o dušu a politiky.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Popísať základné aspekty vybraných sociálnych vied (filozofia, sociológia, politológia, kultúrna antropológia, právo) vo vzťahu k psychológii.
  2. Vysvetliť filozofické a spoločenskovedné pozadie psychoterapeutických prístupov (obzvlášť v kontexte filozofie).
  3. Ilustrovať postavenie spoločenských vied v kultúre a spoločnosti na konkrétnych príkladoch, ktoré sa týkajú problematiky starostlivosti o dušu.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do kurzu (podmienky na udelenie zápočtu).
  2. Delenie spoločenských vied a ich postavenie v rámci vzdelania.
  3. Filozofia (vybrané filozofické smery a koncepty, slobodná vôľa, ja a ne/vedomie – filozofia mysle).
  4. Sociológia (spoločnosť a jej analýza).
  5. Psychológia (korene psychológie vo filozofii).
  6. Politológia (starostlivosť o dušu ako cesta k občianstvu).
  7. Kultúrna antropológia (jednotlivec, kultúra, globalizácia a problémy identity).
  8. Právo (kódexy a normy vo vzťahu k spoločenským vedám).
  9. Filozofické pozadie psychoterapeutických prístupov (humanistické prístupy a hlbinná psychológia).
  10. Metodológia spoločenských vied: humanitná psychológia vs. klinické modely.
  11. Vybrané problémy a diskusie v kontexte filozofie a psychológie (fenomenológia, dialektika, kritická teória, hermeneutika, štrukturalizmus a pod.).
  12. Postavenie spoločenských vied v kultúre a spoločnosti. Potrebuje psychológia spoločenské vedy?

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s hlavnými princípmi sociologického prístupu k analýze spoločenských javov a s hlavnými témami sociologického myslenia.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť základné sociologické pojmy a perspektívy, paradigmy a prístupy.
  2. Porovnať hlavné sociologické teoretické smery.
  3. Aplikovať znalosti sociológie a demografie v oblasti trhu práce, životného prostredia a komunikácie v českom aj európskom kontexte.

Obsah predmetu:

  1. Princípy sociológie a sociologické perspektívy, vznik sociológie ako vedy, zakladatelia sociológie.
  2. Základné sociologické paradigmy a prístupy, hlavné sociologické teoretické smery a postavy.
  3. Kultúra, jednotlivec a spoločnosť, socializácia.
  4. Konformita, deviácia a sociálna kontrola.
  5. Sociálna stratifikácia a nerovnosť, sociálna mobilita.
  6. Skupiny, organizácie a byrokracia.
  7. Ekonomický systém a práca, ekonomická globalizácia.
  8. Hlavné charakteristiky pracovného trhu v SR v kontexte EÚ.
  9. Základy demografie a hlavné demografické trendy v SR v európskom kontexte.
  10. Urbanizácia a životné prostredie.
  11. Masové médiá a komunikácia.
  12. Základy metodológie sociologického výskumu a hlavné sociologické výskumné metódy.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

v konkrétnych príkladoch v akademickom prostredí. Predmet rozvíja znalosti a schopnosti študentov potrebné pri výbere témy, určení cieľov, metód a postupov odbornej práce vrátane hodnotenia zdrojov, autorskej etiky a prezentácie výsledkov.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Efektívne vyhľadávať a triediť zdroje na základe ich presnosti a spoľahlivosti.
  2. Používať metódy a formy citovania a eliminovať prípadné možnosti plagiátorstva.
  3. Definovať základné charakteristiky odborného textu a vybrať vhodné metódy spracovania odborného textu.
  4. Aplikovať zásady odbornej práce na konkrétnu tvorbu požadovaného odborného textu.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do tvorby odborných textov.
  2. Tvorba a zásady písania odborných textov.
  3. Štylistické, gramatické a typografické zásady.
  4. Citácie I. – štýly, forma a spôsoby citovania.
  5. Citácie II. – praktické príklady a využitie.
  6. Plagiátorstvo
  7. Práca s témou.
  8. Spôsoby vyhľadávania informácií.
  9. Elektronické informačné zdroje.
  10. Hodnotenie zdrojov a informácií, etika vedeckej práce.
  11. Kritické myslenie v práci s informáciami.
  12. Publikovanie a prezentácia informácií.
zápočet
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zjednotiť a rozšíriť základné znalosti a zručnosti študentov pri využívaní textových a tabuľkových komponentov kľúčových kancelárskych programov (MS Office, Open Office, Google nástroje). Dôraz je kladený na efektívnu spoluprácu a komunikáciu v on-line prostredí so zameraním na vybrané cloudové aplikácie. Čiastkovým cieľom predmetu je základná tvorba obsahu v digitálnom prostredí aj mimo základných kancelárskych nástrojov. Všetky tieto zručnosti sú zasadené do rámca autorskoprávnych aspektov pri používaní digitálnych nástrojov.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Popísať možnosti, výhody aj riziká desktopových aj online kancelárskych nástrojov.
  2. Aplikovať základné znalosti kľúčových kancelárskych programov a ich funkcií pri tvorbe textových dokumentov a tabuliek.
  3. Aplikovať princípy tímovej spolupráce v online prostredí.
  4. Tvoriť digitálny obsah pomocou voľne dostupných cloudových služieb.
  5. Určiť problémy a riziká spojené s pohybom v online prostredí a vedieť im predchádzať.

Obsah predmetu:

  1. Základný technologický slovník – všeobecne používané pojmy a definície v oblasti digitálnych zručností.
  2. Kancelárske aplikácie v modernom ponímaní – Desktop/online (aké sú výhody a nevýhody), Open source nástroje, O365 a Google Workspace – základné princípy používania.
  3. Efektívna úprava textových dokumentov – práca so štýlmi, sekciami a ich praktické využitie, hlavička a pätička, nastavenie dokumentu.
  4. Ako správne upraviť akademický text v textovom editore – vkladanie citácií, poznámky pod čiarou, tvorba obsahu dokumentu.
  5. Užitočné nástroje v textových editoroch – tvorba titulkov, práca s doplnkami, stavebné bloky, netextový obsah.
  6. Základné úkony v Exceli a Tabuľkách – adresovanie, názvy buniek a oblastí, jednoduché funkcie (autosum, ak), nástroj Tabuľka.
  7. Práca s dátami v Exceli a Tabuľkách – filtrovanie, triedenie, dynamické dopĺňanie, podmienené formátovanie.
  8. Užitočné online nástroje pre tvorbu digitálneho obsahu – tvorba obsahu (Canva) a úprava obrázkov (Photopea); tvorba emailového newslettera, záznam obrazovky, práca s dokumentmi vo formáte pdf, konverzia súborov.
  9. Ukladanie dát v cloude – riziká a možnosti; nástroje a ich výhody/nevýhody (Onedrive, Gdisk, Dropbox atď.), prístup prostredníctvom mobilných aplikácií.
  10. Online komunikácia a spolupráca – efektívna práca s emailom, textová / video komunikácia – nástroje a možnosti; zdieľanie dokumentov pri práci v tíme, plánovanie času a úloh.
  11. Autorskoprávne aspekty v kyberpriestore – netiketa, digitálna stopa, licencie (Open source, Creative Commons), Open Access.
  12. Tipy a triky pre efektívne využitie kancelárskych nástrojov – ďalšie aplikácie v prostredí Office365 alebo Google Workspace.

2. Semester

skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Psychológia osobnosti je predmetom skúmajúcim rôzne aspekty ľudskej osobnosti, jej formovanie a prejavy. Táto interdisciplinárna oblasť psychológie sa zameriava na štúdium individuálnych rozdielov a charakteristík, ktoré ovplyvňujú správanie, myslenie a emočné prejavy jednotlivcov. Počas kurzu študenti získavajú vhľad do kľúčových teórií osobnosti, vrátane psychoanalytických, behaviorálnych, humanistických a sociálnych prístupov, ktoré im pomáhajú porozumieť rôznym typom osobností a spôsobom, akými sa osobnosti vyvíjajú a menia sa v priebehu života. Ďalej sa zaoberajú faktormi ovplyvňujúcimi jedinečnosť ľudskej osobnosti, ako sú dedičnosť, prostredie a sociokultúrne vplyvy. Cieľom štúdia psychológie osobnosti je porozumieť kľúčovým štruktúram osobnosti a interpretovať základné teórie osobnosti.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Študenti budú schopní analyzovať a porovnávať kľúčové teórie osobnosti, ako je psychoanalytický, behaviorálny, humanistický a sociálny prístup, a pochopia, ako tieto teórie ovplyvňujú naše chápanie osobnosti.
  2. Študenti budú schopní identifikovať a charakterizovať základné štruktúry osobnosti rysov osobnosti, vrátane tých, ktoré sú kľúčové v rôznych teóriách, ako je Big Five model.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do psychológie osobnosti: Definícia a význam štúdia osobnosti.
  2. Utváranie osobnosti: Interakcia medzi dedičnosťou a prostredím pri formovaní osobnosti.
  3. Temperament (definícia, teórie).
  4. Rysy osobnosti (klasické a moderné teórie).
  5. Kognitívne funkcie a inteligencia.
  6. Motivácia a vôľa.
  7. Identita a sebapojatie.
  8. Psychoanalytický prístup.
  9. Behaviorálny prístup.
  10. Humanistický prístup.
  11. Teória sociálneho učenia.
  12. Metódy a techniky merania osobnosti.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je poskytnúť študentom integratívny prehľad súčasných psychologických teórií a výskumov v oblasti vývinovej psychológie a rozvinúť dovednosti týkajúce sa aplikácie získaných znalostí.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť hlavné determinanty vývoja osobnosti a možné poruchy vývoja.
  2. Popísať priebeh vývoja v základných oblastiach (kognitívny, jazykový, emočný, motorický, sociálny vývoj) a hlavných vývojových obdobiach (od prenatálneho obdobia až po obdobie starnutia a staroby).
  3. Z perspektívy pozitívnej psychológie vysvetliť salutogénne faktory podporujúce úspešný vývoj.
  4. Aplikovať znalosti z vývinovej psychológie s využitím konkrétnych príkladov.
  5. Orientačným spôsobom použiť základné vývinovo diagnostické metódy.

Obsah predmetu:

  1. Determinanty vývoja osobnosti I: Vrodenosť, prostredie a ich interakcia.
  2. Determinanty vývoja osobnosti II: Individuálny aktér v sociálnom kontexte – Ekologický model vývoja (Bronfennbrenner).
  3. Vývoj osobnosti I: Vývoj reči, kognitívny a morálny vývoj.
  4. Vývoj osobnosti II: Sociálny a emočný vývoj, vývoj identity a sebapojatia.
  5. Vývinové obdobia I: Prenatálne obdobie – predškolský vek
  6. Vývinové obdobia II: Školský vek
  7. Vývinové obdobia III: Dospievanie, vynárajúca sa dospelosť
  8. Vývinové obdobia IV: Dospelosť, starnutie a staroba
  9. Poruchy vývoja, špecifické rizikové podmienky vývoja, protektívne faktory
  10. Pozitívna psychológia: psychosociálne determinanty úspešného vývoja
  11. Diagnostika priebehu vývoja: kvalitatívne a kvantitatívne metódy
  12. Aktuálne trendy vývinovej psychológie: súčasné témy a výskumy
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s dizajnom psychologického výskumu a hlavnými používanými metódami zberu dát, kedy si študenti osvoja zručnosti voľby efektívneho výskumného plánu a jeho realizácie.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Porovnať jednotlivé vedecké teórie a metódy psychologického výskumu.
  2. Aplikovať znalosti voľby výskumného plánu pre daný projekt.
  3. Vysvetliť validitu a reliabilitu vybraných výskumných metód a popísať ich limity.
  4. Aplikovať princípy etiky a zásad vedeckého publikovania v danom výskumnom projekte.

Obsah predmetu:

  1. Úvod – poznávanie, filozofia a veda, pravda a kritériá pravdivosti.
  2. Vedecké teórie, tvorba a testovanie hypotéz.
  3. Kvantitatívny a kvalitatívny výskum.
  4. Typy premenných, škálovanie.
  5. Výskumný súbor.
  6. Validita a reliabilita.
  7. Analýza stôp a výsledkov činnosti, pozorovanie.
  8. Rozhovor.
  9. Testy – tvorba a štandardizácia.
  10. Experiment.
  11. Zásady vedeckého publikovania a evaluácia vedeckých poznatkov.
  12. Etické problémy psychologického výskumu, aplikácia poznatkov v praxi.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je uviesť študentov do vzťahu etiky v aplikovanej psychológii s dôrazom na oblasť poradenskej psychológie HR a psychoterapie.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť základné etické pojmy a princípy etiky v oblasti psychológie.
  2. Diskutovať základné etické problémy, dilemy a hlavné rizikové situácie.
  3. Aplikovať princípy etiky na príkladoch z praxe.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do predmetu (požiadavky a podmienky na udelenie zápočtu).
  2. Čo je to etika? (vymedzenie a historické pohľady na vybrané teórie).
  3. Človek a hodnoty (etika, sociálna etika, etos, hodnoty, morálka, dobro a zlo).
  4. Etika a filozofia (etika vo vzťahu k filozofii a iným odborom).
  5. Základné princípy etiky v psychológii: etika a prax, etické kódexy, ne/etické správanie.
  6. Etický problém vs. etické dilema (príklady etických dilem).
  7. Etické zásady psychologického výskumu.
  8. Profesijná etika terapeuta (psychológia, psychoterapia, poradenská psychológia).
  9. Myšlienkové experimenty v kontexte psychológie.
  10. Rizikové situácie (príklady, riešenia a problematika).
  11. Modely etického rozhodovania, etické aspekty komunikácie.
  12. Etika a moderné technológie v kontexte psychológie (napr. elektronický terapeut).

Cieľ predmetu:

Tento prakticky orientovaný predmet je zameraný na individuálne zážitky študentov a využíva techniky sociálnej psychológie a psychoterapie vedúce k rozvoju a obohateniu osobnosti účastníkov s dôrazom na sebapoznanie, sociálnu percepciu, komunikáciu a tímovú spoluprácu. Cieľom je rozvoj celkovej spôsobilosti pre pozitívne sociálne interakcie.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vyhodnotiť vlastné vnímanie kľúčových individuálnych a skupinových fenoménov pri konkrétnych aktivitách.
  2. Vysvetliť vznik a priebeh emócií a prácu s nimi v rámci skupinovej dynamiky a rolí.
  3. Aplikovať princípy spätnej väzby a kladenia otázok v priebehu cielených rozhovorov.

Obsah predmetu:

  1. Základné poznanie jednotlivých účastníkov s vyučujúcim a medzi sebou.
  2. Nastavenie pravidiel, očakávaní od výcviku.
  3. Sociálne kompetencie a sociálno-psychologický tréning.
  4. Aktivity zamerané na sociálne vnímanie, interakciu a komunikáciu.
  5. Osobnost a sebaúcta. Sebaúcta a rešpekt k ostatným ako dôležité atribúty medziľudských vzťahov. Kongruencia.
  6. Zvýšenie citlivosti pre myšlienky, emócie a pohnútky vlastné aj cudzie (väčšia schopnosť empatie).
  7. Rozvoj komunikatívnych znalostí.
  8. Vyjadrenie pocitov. Otvorenosť emočných prejavov.
  9. Jasnejšie vedomie skupinovej dynamiky, skupinových rolí.
  10. Spolupráca a komunikácia v tíme.
  11. Praktická príprava využívajúca sociálno-psychologických techník smerujúcich k rozšíreniu sebapoznania, ktoré vedie k realistickejšej predstave o sebe, väčšej schopnosti autokorekcie a prenesene aj k väčšej sebaistote a úspešnosti.
  12. Záverečné zhrňujúce stretnutie, ktorého podstatou je uzavretie podstatnej časti psychologických procesov vzniknutých v predchádzajúcich fázach výcviku.

3. Semester

skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Kognitívna psychológia je predmetom zaoberajúcim sa štúdiom mentálnych procesov, akými sú vnímanie, myslenie, učenie, pamäť a rozhodovanie. Tento interdisciplinárny odbor sa zameriava na pochopenie, ako jednotlivci spracovávajú informácie, akými spôsobmi riešia problémy a ako si utvárajú reprezentácie sveta. Počas kurzu sa študenti zoznámia s kľúčovými teóriami a experimentálnymi prístupmi v kognitívnej psychológii a naučia sa analyzovať a interpretovať výsledky výskumov. Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s kľúčovými teóriami a experimentálnymi prístupmi v kognitívnej psychológii a poskytnúť im hlbšie porozumenie v oblasti kognitívnych procesov.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Študenti budú definovať základné mentálne procesy, ako je vnímanie, myslenie, pamäť a rozhodovanie, a budú schopní popísať, ako tieto procesy ovplyvňujú ľudské správanie a prežívanie.
  2. Študenti dokážu interpretovať základné kľúčové kognitívne teórie, vrátane teórie gestalt alebo klasickej teórie pamäti.
  3. Študenti budú schopní aplikovať znalosti na posúdenie kognitívneho vývoja v rôznych vekových skupinách, od detstva po neskorý vek, a budú schopní diskutovať o faktoroch, ktoré ovplyvňujú rozvoj kognitívnych funkcií.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do kognitívnej psychológie: Definícia a význam kognitívnej psychológie. História a vývoj kognitívnej psychológie. Základné pojmy a princípy v kognitívnej psychológii.
  2. Vnímanie: Percepčné procesy a organizácia zmyslových vnemov. Psychofyzikálne a gestaltistické prístupy k vnímaniu. Zvláštnosti vnímania (vnímanie času, priestoru, tvárí atď.).
  3. Pamäť: Vnímanie, kódovanie a ukladanie informácií. Krátkodobá a dlhodobá pamäť. Zabúdanie, pamäťové skreslenie a fenomén falošných spomienok.
  4. Učenie a kognitívne procesy: Klasické a operantné podmieňovanie. Učenie prostredníctvom pozorovania a modelovania. Kognitívne mapy a konceptuálne učenie.
  5. Myslenie a rozhodovanie: Kognitívne procesy v riešení problémov. Heuristika a skreslenie myslenia. Procesy rozhodovania a riešenia konfliktov.
  6. Jazyk a komunikácia: Štruktúra jazyka a jazyková produkcia. Percepcia a porozumenie reči. Psychológia komunikácie a komunikačných modelov.
  7. Pozornosť a vedomie: Základné vlastnosti pozornosti. Zmenené stavy vedomia a ich vplyv na kognitívne funkcie.
  8. Kognitívny vývoj: Kognitívne zmeny v detstve a adolescencii. Vplyv kognitívnych procesov na učenie a rozvoj osobnosti.
  9. Kognitívna neuroveda: Mozgové štruktúry a funkcie spojené s kognitívnymi procesmi. Vzťah medzi mozgovou aktivitou a mentálnymi procesmi.
  10. Emócie a kognícia: Vzťah medzi emóciami a kognitívnymi procesmi. Emocionálna regulácia a ovplyvňovanie kognitívnych funkcií.
  11. Kognitívna psychopatológia: Kognitívne aspekty psychopatologických stavov.
  12. Aplikácia poznatkov z kognitívnej psychológie.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je predstaviť študentom kľúčové teórie, koncepty a výskumy súčasnej pedagogickej psychológie a ich aplikácie v kontexte učenia sa a vzdelávania.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Popísať kľúčové teórie, koncepty a výskumy pedagogickej psychológie.
  2. Vysvetliť psychosociálne procesy ovplyvňujúce učenie, vývoj a motiváciu žiakov a študentov, ich charakteristiky, limity a vzájomné vzťahy.
  3. Aplikovať základné teórie učenia do konkrétnych rozvojových plánov.
  4. Porozumieť individuálnym rozdielom medzi žiakmi a študentmi a zhodnotiť roly kľúčových aktérov procesu učenia.
  5. Demonštrovať zručnosti v oblasti pedagogicko-psychologického poradenstva a pedagogickej praxe.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do pedagogickej psychológie: Vymedzenie a ciele pedagogickej psychológie, vývoj pedagogickej psychológie, vzťah pedagogickej psychológie a príbuzných disciplín.
  2. Kognitívne procesy vo vzdelávacom kontexte: Vnímanie, pozornosť a pamäť. Jazyk, reč, myslenie. Usudzovanie, rozhodovanie a riešenie problémov.
  3. Teórie učenia: Asociacionistické a behavioristické prístupy, sociálne kognitívne a kognitivistické teórie učenia, sociokultúrna perspektíva učenia.
  4. Individuálne predpoklady učenia I: Schopnosti, inteligencia, nadanie, tvorivosť.
  5. Individuálne predpoklady učenia II: Kultúrne rozdiely, sociálne znevýhodnenie, poruchy učenia a správania, zdravotné postihnutie.
  6. Motivácia ako kľúčový predpoklad učenia: Výkonová motivácia, self-koncept, atribúcie, vnímaná osobná účinnosť, seba-determinácia, ciele a cieľové orientácie, sebaregulácia, mindset.
  7. Proximálny kontext učenia: rodina, výchovné praktiky a štýly, komunita, sociálny kapitál, rovesníci, rovesnícke vzťahy.
  8. Sociálna interakcia v školskej triede: Komunikácia v školskom prostredí, vzťahy učiteľ-žiak a žiak-žiak, skupinová dynamika a spolupráca, šikanovanie a prevencia šikanovania.
  9. Vývoj v kontexte vzdelávania: Fyzický, kognitívny a sociálny vývoj žiakov, vývojové fázy a ich vplyv na proces vzdelávania, teórie vývinovej psychológie v kontexte vzdelávania.
  10. Učiteľ a prostredie školy: Pedagogické štýly a stratégie výučby, spätná väzba, zvládanie triedy, klíma triedy, kultúra školy.
  11. Hodnotenie priebehu vzdelávania: Metódy hodnotenia. Testovanie a štandardizované testy. Alternatívne metódy hodnotenia. Význam spätnej väzby pre vzdelávací rozvoj.
  12. Tvorba efektívnych podmienok pre učenie: sebaregulované učenie, zámerná príprava, motivačná klíma, systémový prístup k rozvoju vzdelávacieho potenciálu.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s princípmi sociálnej psychológie a pomôcť im pochopiť, ako sociálny kontext ovplyvňuje ľudské správanie.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť hlavné kategórie sociálnej psychológie zahŕňajúce identitu, sociálnu percepciu a vplyv, postoje a vzťahy.
  2. Demonštrovať rolu stereotypov, predsudkov a diskriminácie na konkrétnych príkladoch.
  3. Popísať vznik davového správania, agresie a prosociálneho správania.
  4. Reflektovať vlastnú alebo cudziu skúsenosť v súvislosti s preberanými témami.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do sociálnej psychológie, metódy, teórie.
  2. Identity a sociálne ja.
  3. Sociálna percepcia.
  4. Sociálny vplyv.
  5. Postoje.
  6. Atribúcie.
  7. Medziskupinové vzťahy.
  8. Stereotypy, predsudky, diskriminácia.
  9. Davové správanie.
  10. Agresia.
  11. Prosociálne správanie.
  12. Reflexia: súvislosti medzi preberanými témami.

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je predstaviť študentom základy teórie pravdepodobnosti a zoznámiť ich s hlavnými metódami kvantitatívnej analýzy a jej využitia v psychológii.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Aplikovať znalosti z popisnej a inferenčnej štatistiky v konkrétnych príkladoch či projektoch.
  2. Spracovať výstupy z dotazníkového šetrenia a interpretovať ich výsledky.
  3. Analyzovať a interpretovať závislosť medzi štatistickými premennými.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do štatistiky – Základné pojmy – Štatistický súbor, výberový štatistický súbor, druhy premenných.
  2. Popisná štatistika – spôsoby spracovania štatistických premenných, tabuľka prostého rozdelenia početností, Tabuľka intervalového rozdelenia početností, využitie grafov pre zobrazenie dát.
  3. Charakteristiky polohy (priemery, kvantily).
  4. Charakteristiky variability (rozptyl, smerodajná odchýlka, variačný koeficient).
  5. Definícia pravdepodobnosti, vlastnosti pravdepodobnosti – základné pojmy, klasická pravdepodobnosť, štatistická pravdepodobnosť, vety o sčítaní a násobení pravdepodobností, nezávislé javy.
  6. Základné rozdelenia náhodných veličín – Binomické, Poissonovo, Hypergeometrické, Normálne, Studentovo.
  7. Dotazníkové šetrenia – spôsoby dotazovania, typy otázok, reprezentatívnosť vzorky, možnosti šírenia, špecifiká pri vyhodnocovaní dotazníkov.
  8. Bodové a intervalové odhady – bodové a intervalové odhady strednej hodnoty, relatívnej početnosti a rozptylu.
  9. Testovanie parametrických hypotéz – Jednovýberové aj dvojvýberové testy strednej hodnoty, relatívnej početnosti a rozptylu.
  10. Analýza rozptylu – ANOVA.
  11. Analýza závislostí – Korelačná analýza (Pearsonov korelačný koeficient, Spearmanov korelačný koeficient).
  12. Testovanie neparametrických hypotéz – Chi-kvadrát test nezávislosti, Test dobrej zhody.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je predať študentom znalosti o vedení a riadení tímov a pomôcť im orientovať sa v kľúčových princípoch a metódach tímovej komunikácie, motivácie, rozvoja aj koordinácie projektov.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť hlavné princípy a metódy vedenia a riadenia tímov.
  2. Porovnať jednotlivé štýly riadenia a vedenia, najmä v oblastiach komunikácie, koordinácie, rozvoja a práce s technológiami.
  3. Demonštrovať (diskutovať) vhodné postupy a metódy plánovania a koordinácie projektov, zlepšovania komunikácie a riešenia konfliktov s ohľadom na aktuálnu tímovú situáciu.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do vedenia a riadenia tímov.
  2. Riadenie tímov a jeho výzvy v 21. storočí.
  3. Teórie a metódy tímového leadershipu.
  4. Komunikácia a spätná väzba v tíme.
  5. Riešenie tímových konfliktov.
  6. Rozvoj tímu a jeho členov.
  7. Tímový koučing a mentoring.
  8. Projektové plánovanie a koordinácia.
  9. Moderné technológie v tímovej spolupráci.
  10. Agilné riadenie tímov.
  11. Vedenie samo-riadiacich tímov.
  12. Budúcnosť vedenia a riadenia tímov.

4. Semester

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je podporiť u študentov klinicko-psychologické uvažovanie a zoznámiť ich so základnými pojmami z všeobecnej a špeciálnej psychopatológie tak, aby im porozumeli v kontexte osobných vzťahov, verejnej podpory zdravia a prevencie psychických ochorení.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Porovnať klinické metódy získavania informácií z hľadiska ich prínosov a limitov.
  2. Vysvetliť hlavné poruchy psychických funkcií, neurotické poruchy.
  3. Navrhnúť plán prevencie syndrómu vyhorenia.

Obsah predmetu:

  1. Klinická psychológia – základné pojmy.
  2. Klinické metódy – pozorovanie, rozhovor, anamnéza, analýza spontánnych produktov. Anamnestický rozhovor; psychologický nález. Neuropsychologické batérie a metódy. Psychodiagnostika intelektuálnych schopností. Psychodiagnostika pozornosti a pamäti. Psychodiagnostika osobnosti (objektívne testy osobnosti).
  3. Predmet psychopatológie, základné pojmy.
  4. Poruchy niektorých psychických funkcií (vedomie, vnímanie, pamäť, pozornosť, myslenie, intelekt, emócie, jednanie, vôľa).
  5. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresom a somatoformné poruchy, poruchy vyvolané traumou, posttraumatická stresová porucha.
  6. Syndróm vyhorenia u pomáhajúcich profesií.
  7. Poruchy správania v detskom veku a dospievaní, poruchy osobnosti.
  8. Schizofrénia, schizoafektívne poruchy.
  9. Afektívne poruchy.
  10. Organické duševné poruchy.
  11. Poruchy príjmu potravy.
  12. Neurobiologické a iné teórie vzniku duševných porúch.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je predstaviť študentom súčasné poznatky týkajúce sa výkonovej motivácie a sebaregulácie, pomôcť im orientovať sa v kľúčových motivačných a sebaregulačných stratégiách a aplikovať tieto poznatky v tvorbe plánov osobného rozvoja.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť hlavné princípy motivácie a sebaregulácie.
  2. Analyzovať efektivitu a limity rôznych motivačných a sebaregulačných stratégií.
  3. Pripraviť plán osobného rozvoja zohľadňujúci princípy motivácie a sebaregulácie.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do problematiky seba-riadenia a motivácie.
  2. Typológia osobnosti a motivácia.
  3. Metódy skúmania motivácie.
  4. Proces a oblasti sebamotivácie.
  5. Emocionálna inteligencia a odolnosť.
  6. Fázy a oblasti seba-riadenia.
  7. Bariéry motivácie a seba-riadenia.
  8. Stratégie riadenia emócií, kognície a správania.
  9. Stratégie rozvoja sebamotivácie.
  10. Sebareflexia – proces a metódy.
  11. Osobný rozvoj a metódy osobného rozvoja v oblasti seba-riadenia a motivácie.
  12. Aplikácia poznatkov do plánu osobného rozvoja.

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je poskytnúť študentom znalosti a zručnosti v oblasti kvalitatívneho zberu dát, ich spracovania a interpretácie.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vytvoriť plán pre kvalitatívny alebo zmiešaný výskum.
  2. Porovnať metódy zberu kvalitatívnych dát na základe ich výhod a limitov.
  3. Porovnať metódy analýzy kvalitatívnych dát s prípadným využitím vhodných technológií.
  4. Interpretovať a prezentovať výsledky kvalitatívneho výskumu.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do metód kvalitatívneho výskumu, paradigma kvalitatívneho výskumu.
  2. Prístupy ku kvalitatívnemu výskumu a základné východiská, zmiešaný výskum.
  3. Plánovanie kvalitatívneho výskumu.
  4. Zber dát v kvalitatívnom výskume: rozhovor.
  5. Zber dát v kvalitatívnom výskume: fokusové skupiny.
  6. Zber dát v kvalitatívnom výskume: pozorovanie.
  7. Zber dát v kvalitatívnom výskume: prípadová štúdia.
  8. Metódy analýzy: zakotvená teória, tematická analýza, diskurzívna analýza.
  9. Metódy analýzy: prax využitia tematickej analýzy.
  10. Softvér pre analýzu dát v kvalitatívnom výskume.
  11. Prezentovanie výsledkov kvalitatívneho výskumu.
  12. Reflexia: súvislosti medzi preberanými témami.
zápočet
povinný

Cieľ predmetu:

Študenti si v predmete osvoja pokročilé zásady a metódy odbornej práce a aplikujú získané dovednosti výberu metód pre výskumnú časť svojej kvalifikačnej práce.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Definovať tému a zadanie záverečnej práce.
  2. Vytvoriť zoznam kvalitných a relevantných zdrojov.
  3. Spracovať plán výskumu vrátane vhodnej metodológie spracovania empirickej časti práce.
  4. Načrtnúť obsah a štruktúru svojej záverečnej práce podľa zadanej špecifikácie.
  5. Príprava záverečnej práce sa riadi vnútornými predpismi AMBIS vysokej školy, a.s., Smernice rektorky č. 1/2022 Záverečná práca v bakalárskom a nadväzujúcom magisterskom štúdiu).

Obsah predmetu:

  1. Metódy získavania zdrojov, dát a informácií.
  2. Čítanie odborného textu, rešerš, kritika prameňov, zásady interpretácie dát, vedecké fakty.
  3. Používanie zdrojov a ich citácie, zásady správneho citovania, najčastejšie chyby v citáciách. Všeobecné pravidlá pre bibliografické citácie podľa normy ČSN ISO 690.
  4. Metodológia sociologického výskumu, kvalitatívne a kvantitatívne metódy.
  5. Vybrané výskumné metódy a techniky vhodné pre spracovanie bakalárskej práce.
  6. Obsahová štrukturalizácia a hierarchizácia textu a hlavných častí bakalárskej práce.
  7. Vnútorná podoba bakalárskej práce a štylistika.
  8. Charakteristika jednotlivých základných častí bakalárskej práce.
  9. Vonkajšia podoba bakalárskej práce, formálne náležitosti.
  10. Time management. Efektívny časový plán postupu prác pri spracovávaní bakalárskej práce.
  11. Prezentácia bakalárskej práce, príprava na diskusiu a rozpravu v rámci obhajoby bakalárskej práce.
  12. Skupinové a individuálne konzultácie, prezentácia priebežných výsledkov.

5. Semester

Cieľ predmetu:

Cieľom tohto predmetu je poskytnúť systematický prehľad psychologických intervencií a psychoterapeutických prístupov a zoznámiť sa s ich metódami. Okrem predstavenia rôznych psychoterapeutických smerov a ich historického vývoja budú študenti zoznámení aj so súčasnými významnými trendmi a vplyvmi v starostlivosti o duševné zdravie. Dôraz bude kladený na aktívne prepájanie teoretických znalostí s ich aplikáciou, čo sa týka najmä tém psychohygieny či nácviku základov krízovej intervencie. Študenti budú podnecovaní k aktívnej práci s informáciami a ku kritickému preskúmavaniu rôznych prístupov a ich limitov.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť možnosti psychologickej intervencie v rôznych oblastiach.
  2. Porovnať rôzne psychoterapeutické prístupy, vrátane ich východísk, metód a efektov.
  3. Aplikovať niektoré základné techniky z krízovej intervencie a psychologickej podpory.
  4. Pripraviť kazuistický rozbor a navrhnúť možnú psychologickú intervenciu.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do stresu.
  2. Psychologické intervencie – úvod do témy, prehľad prístupov a metód. Psychoterapia a psychologické poradenstvo. Požiadavky, kompetencie, skúsenosť, prax a získavanie zručností. Základné rozdelenie prístupov a myšlienkových smerov.
  3. Prehľad psychoterapeutických smerov, ich východísk a metód I. Psychoanalýza a hlbinná psychológia. Freud, Jung a ich pokračovatelia.
  4. Prehľad psychoterapeutických smerov, ich východísk a metód II. Behaviorálne prístupy v psychoterapii a poradenstve. Kognitívno-behaviorálne prístupy.
  5. Prehľad psychoterapeutických smerov, ich východísk a metód III. Humanistické smery: Gestalt terapia. Psychocentrický prístup (PCA). Existenciálne prístupy.
  6. Nové, alternatívne a postmoderné prístupy. Systematické prístupy. Práca so zmenenými stavmi vedomia. Evidence-based verzus „šarlatánske“ prístupy.
  7. Práca s telom v psychoterapii a psychologických intervenciách. Na telo zamerané prístupy. Využitie dramaterapie.
  8. Psychológia zdravia. Wellbeing. Odolnosť. Psychológia šťastia. Kvalita života.
  9. Psychohygiena. Základné pojmy psychohygieny. Výkonnosť, práceschopnosť a únava. Relaxácia a rekreácia. Biorytmickosť.
  10. Emočná prvá pomoc. Časté emočné zranenia a ich zvládanie.
  11. Náročné životné situácie a ich zvládanie. Reakcie na stres. Základy krízovej intervencie – praktické ukážky.
  12. Sebarozvoj. Koučovanie. Zoznámenie s prístupmi a technikami a ich aplikácia.
  13. Výzvy a nároky súčasnej doby a aktuálne otázky. Digitálna doba. Závislosti. Technológie v starostlivosti o duševné zdravie.

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s problematikou psychológie práce, s jej aktuálnym vývojom a medziodborovými vzťahmi.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vybrať vhodné psychologické metódy a prístupy v oblasti výberu a rozvoja zamestnancov.
  2. Aplikovať zásady individuálneho a tímového výkonu v konkrétnej pracovnej situácii.
  3. Navrhnúť plán na zníženie pôsobnosti negatívnych javov na pracovisku.
  4. Vytvoriť súbor zásad a odporúčaní pre prácu z domu pre dané pracovisko.

Obsah predmetu:

  1. Vývoj psychológie práce a organizácie, oblasti uplatnenia a medziodborové vzťahy.
  2. Psychológia pracovného prostredia, pracovná záťaž.
  3. Psychologické metódy a prístupy pri výbere a adaptácii zamestnancov.
  4. Psychologické metódy a prístupy pri rozvoji a talent manažmente.
  5. Psychologické aspekty riadenia a hodnotenia výkonu, outplacement.
  6. Motivácia a pracovná motivácia.
  7. Pracovné tímy (dynamika tímov, skupinový výkon a skupinový vplyv, virtuálne tímy).
  8. Koučing ako metóda riadenia výkonu a rozvoja potenciálu zamestnancov.
  9. Uspokojenie z práce a rovnováha medzi pracovným a súkromným životom. Wellbeing – objektívne, subjektívne, metódy merania a zmeny.
  10. Negatívne javy na pracovisku a ich vplyv na jedincov a organizáciu. Psychologická podpora a krízová intervencia na pracovisku.
  11. Psychologické aspekty práce z domu.
  12. Vplyv informačných komunikačných technológií na prácu, pracovnú komunikáciu a vzťahy.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je predať študentom znalosti z oblasti práce so stresom a pomôcť im osvojiť si dovednosti jeho prevencie a zvládania stresových situácií.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť podstatu pohľadu na stres, jeho negatívne a pozitívne dopady.
  2. Vybrať a použiť vhodné metódy zvládania stresu v zadanej situácii.
  3. Navrhnúť plán prevencie stresových situácií v danom prostredí.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do stresu.
  2. Biologický pohľad na stres.
  3. Psychologický pohľad na stres.
  4. Pozitívne a negatívne aspekty stresu.
  5. Stres a emócie.
  6. Zvládanie stresu: time management.
  7. Zvládanie stresu: cirkadiánne rytmy.
  8. Zvládanie stresu: relaxačné techniky.
  9. Zvládanie stresu: mindfulness.
  10. Zvládanie stresu v medziľudských vzťahoch.
  11. Syndróm vyhorenia a jeho prevencia.
  12. Pokročilejšie metódy zvládania stresu.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s vybranými modernými metódami personálnej práce, v ktorých sa uplatňuje aplikovaná psychológia.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Vysvetliť hlavné personálne funkcie a procesy a zaradiť ich do systému riadenia ľudských zdrojov.
  2. Spracovať prípadovú štúdiu v danej oblasti personálneho riadenia.

Obsah predmetu:

  1. Moduly v systéme ŘLZ a ich strategická nadväznosť na smerovanie organizácie.
  2. Analýza pracovných miest a katalóg pracovných pozícií v praxi.
  3. Prognózovanie a plánovanie ľudských zdrojov, zručností a kompetencií.
  4. Moderné nástroje na získavanie zamestnancov (gamifikácia).
  5. Talent manažment vs. výber zamestnancov.
  6. Onboarding zamestnancov a potenciál chatbotov.
  7. Spravodlivé odmeňovanie.
  8. Základná mzdová diferenciácia.
  9. Švarcsystém vs. outsourcing.
  10. Aplikácia princípov psychologickej zmluvy pri budovaní vzťahov so zamestnancami.
  11. Nástupníctvo a transfer znalostí.
  12. Odchod zamestnanca vo vzťahu k budovaniu značky zamestnávateľa.
zápočet
povinný

Cieľ predmetu:

Predmet nadväzuje na kurz Metodológia odbornej práce. Cieľom je zoznámiť študentov so záväznou metodikou pre písanie kvalifikačných prác, obsahovými a formálnymi požiadavkami kladenými na spracovanie prác tohto druhu a poskytnúť im informácie uľahčujúce spracovanie bakalárskej práce na požadovanej odbornej úrovni a pripraviť ich na jej úspešnú obhajobu.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Definovať tému, jej rámec a kontext pre účely bakalárskej práce.
  2. Vyhľadať relevantné odborné zdroje v požadovanej kvalite a rozsahu.
  3. Spracovať teoretické východiská bakalárskej práce na základe kritickej analýzy vybraných zdrojov.
  4. Príprava záverečnej práce sa riadi vnútornými predpismi AMBIS vysokej školy, a.s., Smernica rektorky č. 1/2022 Záverečná práca v bakalárskom a nadväzujúcom magisterskom štúdiu).

6. Semester

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s aktuálnymi trendmi základných aj aplikovaných psychologických disciplín s využitím celospoločenských tém, na ktorých riešení sa súčasná psychológia podieľa.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Analyzovať aktuálny vývoj daného trendu vo vybranej oblasti.
  2. Identifikovať hlavné výzvy vo vybranej psychologickej oblasti a zhodnotiť možné riešenia.

Obsah predmetu:

  1. Psychologická perspektíva v dnešnej spoločnosti: rola psychológie v riešení celospoločenských problémov.
  2. My a oni: medziskupinové vzťahy, súvisiace psychologické procesy a individuálne a spoločenské dopady.
  3. Kultúry a konflikty: od organizácií po civilizácie.
  4. Psychológia zdravia: súčasné aplikácie teórie plánovaného správania.
  5. Súčasná kognitívna psychológia: situovaná kognícia a umelá inteligencia.
  6. Interindividuálna variabilita v kontexte: aplikácia súčasnej psychológie osobnosti.
  7. Psychické zdravie v čase krízy: trendy, výzvy a možné opatrenia.
  8. Vzdelanie pre každého: psychologické aspekty inklúzie a diferenciácie vo vzdelávaní.
  9. Pracovné zdravie a pracovný výkon: hľadanie rovnováhy.
  10. Budúce generácie: kľúčové psychologické faktory utvárajúce vývoj dnešných detí.
  11. Environmentálna psychológia: psychologické limity a facilitátory udržateľného správania.
  12. Sebaaktualizácia vlastného potenciálu: súčasné trendy v osobnom rozvoji a psychoterapii.
skúška
povinný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s problematikou kyberpsychológie ako odboru aplikovanej psychológie tak, aby mohli vyhodnotiť jej pozitívne a negatívne dopady na človeka.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Aplikovať princípy bezpečnej komunikácie v online priestore.
  2. Posúdiť psychologické aspekty virtuálnej práce, virtuálneho vzdelávania a trávenia voľného času vo virtuálnom priestore.
  3. Zhodnotiť správanie ľudí v online prostredí vrátane prípadných patologických javov.

Obsah predmetu:

  1. Úvod do kyberpsychológie.
  2. Komunikácia v on-line priestore.
  3. Pozitívne a negatívne dopady online komunikácie na človeka.
  4. Osobnost a tvorba osobnosti v kyberpriestore.
  5. Súkromie, bezpečnosť v online priestore.
  6. Presvedčivosť v on-line priestore.
  7. Patologické javy v kyberpriestore.
  8. Psychologické aspekty virtuálnej práce.
  9. Virtuálne vzdelávanie na školách a vo firmách.
  10. Psychologické aspekty on-line hier.
  11. Využitie virtuálnej reality a umelej inteligencie v rôznych kontextoch.
  12. Správanie zákazníkov v on-line prostredí.
zápočet
povinný

Cieľ predmetu:

Náplňou predmetu je príprava bakalárskej práce pod vedením vedúceho práce. Študent má za povinnosť počas prípravy práce konzultovať s vedúcim práce pomocou osobných konzultácií alebo e-mailom minimálne v týchto etapách (splnenie konzultácií je podmienkou udelenia zápočtu v príslušných predmetoch, ktorých náplňou je príprava bakalárskej práce):

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Spracovať systematickú rešerš odbornej literatúry na tému bakalárskej práce.
  2. Pripraviť plán výskumu, vrátane tvorby výskumných otázok a hypotéz, plánu zberu dát a analytických stratégií.
  3. Realizovať výskumný projekt na tému bakalárskej práce.
  4. Publikovať výsledky vlastného výskumu vo forme bakalárskej práce.
  5. Príprava bakalárskej práce sa riadi vnútornými predpismi AMBIS vysokej školy, a.s. (Smernica rektorky č. 1/2022 Záverečná práca v bakalárskom a nadväzujúcom magisterskom štúdiu).

Povinne voliteľné predmety

zápočet
povinne voliteľný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je posilniť aktívne komunikačné zručnosti študentov v anglickom jazyku a zlepšiť porozumenie anglickým textom odbornej psychologickej literatúry.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Používať základnú odbornú psychologickú terminológiu v angličtine.
  2. Vysvetliť obsah a hlavné myšlienky anglického odborného videa, audia alebo textu.
  3. Porozumieť diskusii v angličtine na danú psychologickú tému.

Obsah predmetu:

  1. What is psychology?
  2. Branches of psychology.
  3. Psychology in practice.
  4. Psychology and computers.
  5. Dreams and personality.
  6. Vygotsky and Piaget: thoughts and languages.
  7. Memory.
  8. Mental disorders: popular myths.
  9. Personality.
  10. Modern addictions.
  11. Parapsychology.
  12. With future in mind.
zápočet
povinne voliteľný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je ďalej rozvinúť aktívne komunikačné zručnosti študentov v anglickom jazyku a zlepšiť porozumenie anglickým textom odbornej psychologickej literatúry.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Používať rozšírenú odbornú psychologickú terminológiu v angličtine.
  2. Interpretovať obsah a hlavné myšlienky anglického odborného videa, audia alebo textu.
  3. Prezentovať v angličtine danú psychologickú tému.

Obsah predmetu:

  1. Health and therapy.
  2. Physical and psychological health.
  3. The role of therapy.
  4. Psychoanalysis.
  5. Jungian therapy.
  6. Self psychology and object relations.
  7. Transactional analysis.
  8. Behavioural therapy.
  9. Cognitive therapy – CBT, CPT, REBT.
  10. Humanistic therapy – person-centred therapy. EMDR.
  11. Systematic therapy – family system, strategic family therapy.
  12. Biotherapies.
zápočet
povinne voliteľný

Cieľ predmetu:

Cieľom predmetu je ďalej rozvinúť aktívne komunikačné zručnosti študentov v anglickom jazyku a zlepšiť porozumenie anglickým textom odbornej psychologickej literatúry.

Po úspešnom absolvovaní predmetu budú študenti schopní:

  1. Argumentovať s využitím odbornej psychologickej terminológie v angličtine.
  2. Analyzovať obsah a hlavné myšlienky anglického odborného videa, audia alebo textu.
  3. Diskutovať v angličtine danú psychologickú tému.

Obsah predmetu:

  1. Health and therapy.
  2. Psychology of self-identity.
  3. Identity formation.
  4. Personality.
  5. Self-actualization.
  6. The psychology of relationships.
  7. Psychology and attachment.
  8. Psychology in the workplace.
  9. Selecting the best candidates.
  10. Managing talent.
  11. Team development.
  12. Leadership.
  13. Organizational culture and changes.

Garant študijného programu

Mgr. et Mgr. Jakub Polák, Ph.D.

Pri koncipovaní študijného odboru psychológia na univerzite Ambis vychádza zo svojho vzdelania v oblasti biológie a psychológie, ktoré získal na Karlovej univerzite, a z bohatých pracovných skúseností v rôznych oblastiach aplikovanej psychológie.

Pracoval ako psychológ v detskej nemocnici či vo väznici a niekoľko rokov strávil vo Veľkej Británii - ako psychológ na psychiatrickej klinike pre nebezpečných pacientov a ako výskumný pracovník na univerzite v Kente. Posledných 10 rokov sa venuje psychologickému výskumu emócií vyvolaných zvieratami s osobitným zameraním na fóbie. Vo svojej práci spája prístupy z biológie a psychológie a rovnaký interdisciplinárny pohľad sa snaží vniesť aj do vyučovania. Snaží sa, aby študenti lepšie pochopili psychologické javy v širšom biologickom kontexte a získali kompetencie, ktoré im pomôžu v praxi a vedeckom výskume.

Prečo študovať práve u nás?

Viac ako 50

zahraničných partnerských univerzít 

82%

študentov odporúča študium na Ambis

Až 98 %

naši absolventi sa uplatnia na trhu práce

32 rokov

praktických skúseností v oblasti vzdelávania 

18k +

úspešných absolventov od roku 2001

6 rokov

sme najväčšia súkromná univerzita v ČR