Manažment a hospodárenie vo verejnej správe

Dvojročné nadväzujúce magisterské štúdium

Školné

od 1 590 € za semester

Titul

Inžinier (Ing.)

Prihláste sa na akademický rok 2024/25!

Excelujte v manažmente: zvládnite umenie riadenia vo verejnom sektore.

Získate pokročilé kompetencie v oblasti riadenia, strategického plánovania a finančného riadenia vo verejnej správe, ktoré vám umožnia viesť projekty s významným spoločenským dosahom.


Uplatnenie:

  • Vedúce pozície v miestnej samospráve

  • Manažér verejných projektov

  • Finančný riaditeľ vo verejnej správe

  • Poradca pre verejnú politiku

  • Špecialista na strategické plánovanie

Kľúčové oblasti štúdia:

  • Manažment

  • Marketing a marketingový výskum

  • Riadenie ľudských zdrojov

  • Manažment a riadenie vo verejnej správe

  • Verejná správa a právo

Na Ambis môžete novo študovať aj dištančne (online)

Aké „dvere“ ti toto štúdium otvorí?

Po absolvovaní štúdia sa uplatníte ako manažéri v miestnej samospráve, manažéri verejných projektov, finanční riaditelia, poradcovia pre verejnú politiku a odborníci na strategické plánovanie vo verejnej správe, štátnych inštitúciách, neziskových organizáciách a súkromných poradenských spoločnostiach.

Pomôžeme ti pripraviť sa na tvoju budúcu kariéru!

Po ukončení štúdia budete schopní viesť projekty, ktoré zlepšujú verejnú infraštruktúru a služby, uplatňovať stratégie hospodárskeho rastu a sociálnej prosperity a navrhovať riešenia zložitých spoločenských výziev, čím aktívne prispejete k pozitívnej transformácii spoločnosti.

Vyučujúca presne vie,
o čom hovorí.

Na študijnom ma poznajú po mene.

Každá chvíľa v škole je pre mňa užitočná.

Zaujíma nás názor našich študentov

Chcem sa prihlásiť na štúdium!

Poskytnite nám o sebe niekoľko informácií a my sa vám ozveme s pozvánkou na pohovor.

Orientačný študijný plán

Pozrite sa na predmety, ktoré absolvujete od 1. do 4. semestra, a na to, čomu sa budete venovať. Ak vám niečo nie je jasné, napíšte nám.

Názov predmetu

1. Semester

Ciele predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov s pokročilejšími princípmi a modelmi rozhodovania ekonomických subjektov na mikroekonomickej a makroekonomickej úrovni, a tým umožniť kvalifikovanejšiu orientáciu v aktuálnych ekonomických problémoch a otázkach aj v aplikovaných ekonomických disciplínach.

Osnova:

  1. Základné ekonomické pojmy a metódy ekonomického uvažovania.
  2. Rozhodovanie spotrebiteľa na trhoch výrobkov a služieb.
  3. Rozhodovanie firmy na trhoch výrobkov a služieb.
  4. Rozhodovanie domácností na trhoch výrobných faktorov.
  5. Rozhodovanie firiem na trhoch výrobných faktorov.
  6. Efektívnosť trhu a firmy. Trhové zlyhanie. Mikroekonomická politika štátu.
  7. Meranie makroekonomickej výkonnosti. Základné nástroje hospodárskej politiky – fiškálna a monetárna politika.
  8. Peniaze a trh peňazí. Cieľovanie inflácie.
  9. Determinanty makroekonomickej rovnováhy v krátkodobom a strednodobom horizonte – agregátny dopyt.
  10. Determinanty makroekonomickej rovnováhy v krátkodobom a strednodobom horizonte – agregátna ponuka.
  11. Makroekonomické nerovnováhy, hospodársky cyklus. Inflácia, nezamestnanosť a Phillipsove krivky.
  12. Možnosti liečenie makroekonomických nerovnováh (fiškálna a monetárna politika). Dlhodobý horizont, hospodársky rast a jeho determinanty.
povinný

Ciele predmetu:

Cieľom predmetu je prehĺbiť, rozvíjať a integrovať znalosti získané pri štúdiu základných kurzov manažmentu. Súčasne sa predmet zameriava na pochopenie „manažérskeho modelu“ ako vedomú voľbu manažérov, ako „riadiť a viesť organizáciu“, jeho komplexné uchopenie v kontexte tradičných a alternatívnych paradigiem. Súčasťou predmetu je zameranie na inovácie manažmentu, ktoré hľadajú odpovede na výzvy manažérov 21. storočia.

Osnova:

  1. Model/systém riadenia organizácie – integrujúci pohľad na mäkké a tvrdé prvky riadenia.
  2. Prostredie manažérskej práce vo väzbe na hospodárenie (na príklade fiškálnej decentralizácie v krajinách CEE), globálny kontext.
  3. Strategické riadenie organizácie v globálnom a lokálnom kontexte, príležitosti a riziká.
  4. Operatívne riadenie organizácie v podmienkach 21 storočia, príležitosti a riziká (na príklade alternatívneho poskytovania verejných služieb – využitie výsledkov projektu GAČR 19-06020S).
  5. Princípy manažérskej práce manažéra 21. storočia (rozhodovanie, zodpovednosť).
  6. Štruktúra a obsah manažérskej práce.
  7. Model kritických faktorov úspechu v komparácii s ďalšími modelmi (BSC, MBO).
  8. Procesný prístup, procesy a ich optimálne nastavenie.
  9. Význam IS/ICT (a priemyslu 4.0, Smart Cities, Smart Administration atď.) – manažment zmeny.
  10. Organizačná kultúra, etika a jej vplyv na riadenie a hospodárenie.
  11. Tvorivé vedenie spolupracovníkov („leadership“).
  12. Inovácia v manažmente, riadenie znalostí.

Ciele predmetu:

Cieľom predmetu je poskytnúť prehľad základov štatistiky a ekonometrie v nevyhnutne potrebnom rozsahu pre hlbšie štúdium verejných financií a ekonomiky. V časti štatistika sú vysvetlené základné pojmy zo štatistiky, pravdepodobnosti a štatistickej indukcie. V časti ekonometrie je kladený dôraz na analýzu vzťahov ekonomických veličín, modelovanie vývoja ekonomických veličín a vysvetlenie princípov konštrukcie predpovedí a overovanie ich presnosti. Posledná časť predmetu poskytne prehľad rôznych možností rozhodovania, využiteľných hlavne pri riešení výberových konaní prebiehajúcich vo VS.

Osnova:

  1. Úvod do štatistiky, základné štatistické pojmy (štatistická terminológia, štatistické tabuľky a grafy, etapy štatistického skúmania, štatistické triedenie).
  2. Vlastnosti variačného radu a ich meranie pomocou charakteristík, meraní a charakteristiky úrovne a variability.
  3. Základné pojmy teórie pravdepodobnosti, definície. Opakované pokusy nezávislé a závislé. Náhodné veličiny, rozdelenie pravdepodobností, distribučné funkcie, pravdepodobnostné funkcie, hustota.
  4. Charakteristiky náhodných veličín. Dôležité rozdelenie pravdepodobností diskrétnych a spojitých náhodných veličín.
  5. Základy štatistickej indukcie. Základný a výberový súbor, náhodný výber. Bodový odhad, metódy konštrukcie bodových odhadov. Intervalový odhad, konštrukcia konfidenčných intervalov.
  6. Testy štatistických hypotéz, všeobecný postup, chyby pri testovaní. Základné parametrické a neparametrické testy.
  7. Úvod do ekonometrie. Regresná a korelačná analýza. Korelačný koeficient, Chi-square test nezávislosti.
  8. Lineárny regresný model. Metóda najmenších štvorcov. Modely, ktoré je možné previesť na lineárny regresný model.
  9. Úvod do analýzy časových radov. Modely časových radov. Určovanie trendových funkcií.
  10. Modely časových radov obsahujúce sezónne výkyvy a dlhodobé hospodárske cykly.
  11. Úvod do rozhodovacích metód. Základné pojmy (varianty, kritériá). Spôsoby vytvárania maximalizačných a minimalizačných kritérií. Metódy určovania váh kritérií.
  12. Rozhodovanie za istoty. Rozhodovanie za riziká. Rozhodovanie za neistoty.

Ciele predmetu:

Cieľom tohto predmetu je urobiť prierez všeobecnou časťou, jednotlivými rezortmi štátnej správy, správnym právom procesným a trestným a oboznámiť študentov s najvýznamnejšími právnymi predpismi týchto oblastí správneho práva. Budú osvetlené základné pojmy všeobecnej časti verejnej správy, pričom jedna prednáška bude venovaná problematike územnej samosprávy, tj. obciam a krajom. Z rozsiahlej matérie správneho práva procesného bude sprostredkovaný obsah správneho poriadku (zákon č. 500/2004 Zb.), ktorý je najvýznamnejším právnym predpisom procesného práva správneho. Zámerom je vysvetliť študentom zmysel a význam inštitútov správneho poriadku. Predmet bude zameraný aj na otázku správneho súdnictva, ktorého výkonom poveril zákonodarca krajské súdy a Najvyšší správny súd v Brne (zákon č. 150/2002 Zb.).

Osnova:

  1. Verejná správa – pojem, pramene, základné organizácie, správne akty, kontrola verejnej správy, právo petičné, právo na prístup k informáciám, zodpovednosť za škodu vo verejnej správe.
  2. Územná samospráva - obce, kraje.
  3. Správne právo trestné – priestupky.
  4. Správny poriadok.
  5. Správne súdnictvo.
  6. Vnútorná správa.
  7. Správa na úseku kultúry a školstva.
  8. Stavebná správa, územné plánovanie.
  9. Správa na úseku obrany.
  10. Správa na úseku zdravotníctva.
  11. Živnostenská správa.
  12. Správa polície.

Ciele predmetu:

Cieľom predmetu je poskytnúť študentom informácie týkajúce sa výberu témy a vedúceho diplomovej práce, požiadaviek vysokej školy na administratívny priebeh procesu spracovania diplomovej práce až po jej obhajobu pri štátnej záverečnej skúške. Študenti získajú dôležité informácie týkajúce sa väzby témy a obsahu diplomovej práce na študovaný program, dôraz je kladený na zoznámenie študentov s vhodnou štruktúrou diplomovej práce a správne obsahové naplnenie jednotlivých častí. Seminár je zameraný predovšetkým na oboznámenie sa s formálnymi požiadavkami na spracovanie diplomovej práce, vyhľadávanie odborných a vedeckých zdrojov, ich správne citovanie a prevenciu plagiátorstva.

Osnova:

  1. Výber témy a vedúceho práce
  2. Základné procesné požiadavky - smernica rektora k záverečným prácam
  3. Štruktúra záverečnej práce
  4. Zdroje odbornej a vedeckej literatúry, práca s nimi
  5. Citácie, citačné normy, prevencia plagiátorstva
  6. Dáta a ich zber

2. Semester

Ciele predmetu:

Kurz sa zaoberá marketingovými princípmi a aplikáciou marketingového výskumu vo verejnej správe. Marketing vychádza z potrieb a požiadaviek trhu, je na trh zameraný. Verejná správa čelí jedinečným marketingovým výzvam – od nedostatočných zdrojov pre adekvátne riešenie potrieb marketingu až po všeobecný nedostatok pochopenia sily marketingu. Služby verejnej správy nie sú v mnohých prípadoch predmetom zmeny a nie je možné stanoviť ich cenu na trhu. Hoci sú tieto služby svojou povahou verejné, pri množstve z nich možno uplatniť niektoré prvky trhových mechanizmov. Pre uplatňovanie marketingu vo verejnej správe je zásadná predovšetkým skutočnosť, že úrady štátnej správy a samosprávy poskytujú výhradne služby, ktoré spravidla vyplývajú zo zákonov, a to občanom SR, ktorí nemajú možnosť výberu poskytovateľa týchto služieb. Kurz sa zaoberá týmito a ďalšími výzvami verejnej správy. Cieľom kurzu je zoznámiť študentov so základnými zákonitosťami marketingového prístupu vo verejnej správe, v ktorých jadre stojí nutnosť poznať a napĺňať potreby a priania občanov aj verejnej správy.

Po úspešnom absolvovaní tohto kurzu budú študenti schopní:

  1. identifikovať marketingové ciele pre verejnú správu
  2. analyzovať potreby a požiadavky občana - zákazníka
  3. vytvárať a demonštrovať stratégie a taktiky marketingu verejnej správy
  4. zostaviť marketingový plán pre verejnú správu
  5. vybrať a implementovať adekvátny marketingový mix pre verejnú správu
  6. aplikovať znalosti a zručnosti pri využití nástrojov na plánovanie a implementáciu na zlepšenie výkonu verejnej správy
  7. kriticky a analyticky využívať informácie.

Osnova:

  1. Špecifiká a rozvoj marketingu vo verejnej správe. Zákazník vo verejnej správe. Služby ťahané dopytom vs. služby ťahané ponukou a ich vplyv na marketing vo verejnej správe. Možnosti a limity marketingu vo verejnej správe.
  2. Marketingový informačný systém vo verejnej správe. Informácie charakterizujúce spravované územie. Informácie o výsledkoch činnosti verejnej správy. Informácie o hodnotách, víziách, plánoch a preferenciách. Informácie o spôsoboch napĺňania legislatívy a agendách. Informácie o službách poskytovaných verejnou správou.
  3. Marketingový výskum ako komunikácia s občanom – zákazníkom. Informačné zdroje, GDPR. Štruktúra výskumu. Realizácia výskumu, design výskumu, metodológie, organizácia výskumu, kvantitatívny výskum, kvalitatívny výskum, zmiešaný výskum. Stratégia výskumu.
  4. Misia, vízia, marketingová stratégia a taktika. Marketingový plán. Marketingové ciele. Cieľové skupiny. Pozicionovanie. Rozpočet. Implementácia plánu a vyhodnotenie.
  5. Charakteristika nástrojov marketingu vo verejnej správe – marketingový mix 4P, 4C, 8P, 9P. Produkt a jeho špecifiká vo verejnej správe. Životný cyklus produktu. Inovácia produktu vo verejnej správe. Kvalita produktu vo verejnej správe - ISO 9001, European Framework for Quality Management. TQM – total quality manažment.
  6. Distribúcia a cenová politika. Vplyv priamych a nepriamych platobných mechanizmov na marketingové aktivity vo verejnej správe.
  7. Marketingová komunikácia. Vplyv stupňa kontaktu s verejnosťou na komunikačné aktivity vo verejnej správe. Efektívna komunikácia radnice, obce, mesta, regiónu. Komunikačné kanály. Image, identita, logo, branding. PR, sponzoring, lobing. Krízová komunikácia vo verejnej správe. Dobré meno (good will) a word-of-mouth komunikácia (WOM).
  8. ICT v marketingu verejnej správy. E-Government. Využitie internetu a sociálnych sietí v marketingu verejnej správy. Úradná doska. Verejné stretnutia s občanmi. Úradovne, SMS správy. Projekt CzechPoint.
  9. Ľudia a materiálne prostredie. Uspokojenie potrieb zákazníka a tvorba hodnôt. Zamestnanci vo verejnej správe ako ambasadori značky. Verejnosť a záujmové skupiny. Zariadenie, vybavenie a atmosféra v organizácii verejnej správy.
  10. Vytváranie strategických partnerstiev, príležitosti a rizika. Public-Private-Partnership. CRM vo verejnej správe. Spolupráca medzi záujmovými skupinami – občania, podniky, firmy, komunálni politici, správa obce/mesta, zväzy, združenia, neziskové organizácie, kultúrne a religiózne inštitúcie a pod.
  11. Optimalizácia procesov - spôsobov rozhodovania, podnecovania aktivity zamestnancov, ustálených postupov pri úradných úkonoch.
  12. Nové trendy v marketingu verejnej správy.

Ciele predmetu:

Predmet nadväzuje na základné znalosti z účtovníctva (metódy a princípy). Predmet je zameraný tak na všeobecné metodické postupy manažérskeho účtovníctva, ako aj na možnosti využívania manažérskeho účtovníctva v organizáciách verejného sektora, prevažne v občianskych združeniach a všeobecne prospešných organizáciách, ťažisko spočíva v oblasti kalkulácií nákladov, hľadania finančných zdrojov a ich následného vyúčtovania, ďalej na previazanosti manažérskeho a finančného účtovníctva.

Osnova:

  1. Úvod do štúdia manažérskeho účtovníctva, priebeh štúdia predmetu. Podstata a funkcia manažérskeho účtovníctva.
  2. Poňatie a členenie nákladov a výnosov v manažérskom účtovníctve, kritériá racionality nákladov, možnosti členenia nákladov.
  3. Nákladové funkcie, analýza nákladov, bod zvratu.
  4. Kalkulácia, metódy (absorpčná kalkulácia – jednoduchá kalkulácia delením, kalkulácia s pomerovými číslami, prirážková kalkulácia, kalkulácia v združenej výrobe).
  5. Kalkulácia variabilných nákladov, moderné metódy kalkulácie (ABC).
  6. Kalkulačný systém a jeho využitie.
  7. Možnosti zachytávania účtovných informácií o činnosti vnútropodnikových útvarov (jednookruhová sústava, dvojokruhová sústava).
  8. Vplyv charakteru činnosti na zachytávanie operácií v nákladovom účtovníctve – výkonová orientácia.
  9. Vplyv charakteru činnosti na zachytávanie operácií v nákladovom účtovníctve – zodpovedná orientácia.
  10. Rozpočetníctvo, vymedzenie rozpočtov, metódy rozpočtovania.
  11. Využitie rozdielových metód na účely riadenia vnútropodnikových útvarov (metóda štandardných nákladov a výnosov a odchýlok).
  12. Rozpočet (rozpočet investícií, rozvaha, rozpočet finančných tokov), krátkodobé rozpočty.

Ciele predmetu:

Kľúčovým cieľom výučby predmetu je získanie základných poznatkov o príjmovej a výdavkovej stránke verejných rozpočtov, oboznámenie sa so základnými metódami, technikami, nástrojmi, prístupmi a pojmami. Súčasťou prednášok budú praktické aplikácie, informácie, príklady či prípadové štúdie, ktoré zoznámia poslucháčov s praktickými otázkami v tejto oblasti. Po úspešnom absolvovaní predmetu získajú poslucháči základné znalosti v oblasti verejnej ekonómie, financií a finančného manažmentu, zostavovania verejných rozpočtov na miestnej, regionálnej i národnej úrovni, osvoja si racionálne prístupy k spôsobom hospodárenia s verejnými prostriedkami.

Osnova:

  1. Úvod do verejnej ekonómie, financií a finančného manažmentu, definície a pojmy.
  2. Príjmy a výdavky verejných rozpočtov, dane v SR.
  3. Verejné statky a externality.
  4. Úloha štátu v ekonomike, fiškálny systém.
  5. Verejná voľba, verejné služby, verejné zákazky, verejné investície.
  6. Efektívnosť, hospodárnosť, účinnosť – na konkrétnych príkladoch.
  7. Rozpočtovanie vo verejnej správe av samospráve, rozpočet EÚ.
  8. Finančné dáta (databáza Monitor) a finančné analýzy.
  9. Finančné riadenie – zásady zdravého finančného riadenia.
  10. Riadenie úspor.
  11. Dotačný manažment a fondy EÚ.
  12. Princípy investičného a finančného rozhodovania vo väzbe na spoločenskú zodpovednosť.

Ciele predmetu:

Cieľom predmetu je zoznámiť študentov so základnými metódami a technikami sociálne vedného výskumu, ktoré sú prakticky využiteľné v rámci riešenia manažérskych problémov v oblasti verejnej politiky. Kurz študentom zároveň poskytuje dostatočnú metodologickú výbavu na prípravu ich diplomových prác. Dôraz je kladený na zvládnutie potrebného súboru znalostí a zručností pre spracovanie vlastného výskumného projektu. Semináre, kde sa študenti prakticky zoznámia s prípravou výskumného projektu a jeho realizáciou, budú tiež priestorom, kde budú diskutované ich individuálne výskumné projekty. Výsledkom kurzu je i) pochopenie hlavných princípov metodológie výskumu; ii) schopnosť orientovať sa v celej šírke kvalitatívnych a kvantitatívnych metód výskumu a poznať princípy a podmienky ich použitia; iii) ovládať základy kvalitatívnej aj kvantitatívnej analýzy dát; iv) schopnosť pripraviť a realizovať vlastný empirický výskumný projekt.

Osnova:

  1. Sociálne vedný výskum a možnosti jeho aplikácie v oblasti manažmentu verejných politík.
  2. Hlavné koncepty.
  3. Princípy vzniku teórií vo výskume: operacionalizácia, hypotéza, objektivita a otázka hodnotovej neutrality vo výskume.
  4. Príprava výskumného projektu, proces výskumu, dizajn výskumu.
  5. Etické pravidlá výskumu, stanovenie výskumnej otázky.
  6. Voľba adekvátnej metódy zberu dát, sampling v kvalitatívnom a kvantitatívnom výskume a jeho hlavné princípy.
  7. Vybrané kvantitatívne a kvalitatívne metódy výskumu: dotazníkové vyšetrovanie.
  8. Vybrané kvantitatívne a kvalitatívne metódy výskumu: Focus groups, hĺbkové rozhovory.
  9. Vybrané kvantitatívne a kvalitatívne metódy výskumu: pozorovanie, case study, dosk research, data mining.
  10. Hlavné princípy analýzy kvalitatívnych dát a ich prezentácie (princípy grounded theory a kvalitatívneho kódovania).
  11. Hlavné princípy analýzy kvantitatívnych dát a štatistického spracovania sociálne vedných dát.
  12. Zásady a princípy prípravy vlastného výskumného projektu a záverečnej výskumnej správy.
voliteľný

3. Semester

Ciele predmetu:

To urobí študentov s nedokončeným pohľadom na rozvoj externých determinantov českej národnej ekonomiky, ktoré sú reprezentované globálnou ekonomickou štruktúrou vývoja, zmien v globalizácii a interdependencii procesov, a influencie medzinárodného politického prostredia s emphasis on geopolitics.

Osnova:

  1. Subject and methods of examining the global economy and geopolitics.
  2. Original, vývoj a perspektívy globálnej ekonomiky.
  3. Multi-level štruktúra globálnej ekonomiky a geopolitík.
  4. The subjects of the global economy and international politics.
  5. Systém medzinárodnej ekonomickej relativity a politické determinanty svojho rozvoja.
  6. Principles, mechanizmy, nástroje a teoretické koncepcie medzinárodných ekonomických a geopolitických vzťahov.
  7. Rozvoj dynamických skutočných globálnych ekonomík a geopolitík. (Lecture of a practicioner).
  8. Structural rozvoja a zmeny v globálnej ekonomice s jej future.
  9. Global problems and contradictions of the global economy and their relation to geopolitice.
  10. Inštitučná superštruktúra globálnej ekonomiky a medzinárodných politík.
  11. Geopolitics ako časť international politics and jeho influence on the global economy.
  12. Structure and concepts of global management of the global economy and geopolitics.

Ciele predmetu:

Zoznámenie sa s kľúčovými analytickými a koncepčnými (politickými) prístupmi a nástrojmi k lokálnemu a regionálnemu rozvoju a možnosťami ich praktickej aplikácie.

Osnova:

  1. Úvod do lokálneho a regionálneho rozvoja, vymedzenie základných pojmov.
  2. Prehľad teórií lokálneho a regionálneho rozvoja.
  3. Koncepty lokálneho a regionálneho rozvoja (exogénny vs. endogénny rozvoj, udržateľný rozvoj, inovačný rozvoj, mestský a regionálny marketing ai).
  4. Aktéri a inštitúcie pôsobiace v oblasti lokálneho a regionálneho rozvoja.
  5. Regionálna a komunálna politika – ciele, koncepcie, nástroje.
  6. Územné plánovanie – ciele, koncepcie a nástroje.
  7. Princípy trvalo udržateľného rozvoja a ich praktické uplatnenie.
  8. Tvorba a evaluácia stratégií lokálneho a regionálneho rozvoja.
  9. Výskum ekonomických, sociálnych a environmentálnych vplyvov rozvojových stratégií a projektov.
  10. Rozvoj veľkých miest a metropolitných regiónov – aktéri, trendy, problémy, možnosti riešenia.
  11. Rozvoj malých miest a vidieckych regiónov – aktéri, trendy, problémy, možnosti riešenia.
  12. Revitalizácia starých priemyselných miest a regiónov – aktéri, trendy, problémy, možnosti riešenia.

Ciele predmetu:

Zoznámiť študentov so strategickou rolou riadenia ľudských zdrojov v organizácii. Predmet umožňuje študentom spoznať špecifické problémy riadenia ľudských zdrojov. Nadväzuje na predmet MLZ v bakalárskom študijnom programe. Študujúci získa potrebné zručnosti a znalosti z relevantných oblastí s dôrazom na strategické prístupy riadenia ľudských zdrojov, rozvoj a vzdelávanie pracovníkov, riadenie výkonu. Poskytuje poslucháčom znalosti pre výkon manažérskych funkcií a príklady z praktického uplatnenia poznatkov v manažérskej praxi.

Osnova:

  1. Poňatie, význam a rozdiely ľudských zdrojov a ľudského kapitálu.
  2. Činnosti riadenia ľudských zdrojov v organizácii.
  3. Fungovanie trhu práce a odlišné prístupy k zamestnávaniu ľudí.
  4. Význam a opatrenia štátnej politiky zamestnanosti.
  5. Stratégia rozvoja ľudského kapitálu a potenciálu.
  6. Riadenie rozvoja pracovníkov – modely a osi stratégie.
  7. Aplikácia kompetenčného prístupu v rozvoji a vzdelávaní pracovníkov.
  8. Poňatie a nástroje riadenia znalostí, talentov, diverzity.
  9. Riadenie pracovného výkonu a kvality v organizácii.
  10. Príklady medzinárodného riadenia ľudských zdrojov.
  11. Prednáška odborníka z praxe o realizácii ŘLZ v organizácii a nových prístupoch.
  12. Činnosti personalistu a manažéra v manažmente ľudských zdrojov v organizácii.

Ciele predmetu:

Náplňou predmetu je príprava diplomovej práce pod vedením vedúceho práce. Študujúci má za povinnosť počas prípravy práce konzultovať s vedúcim práce pomocou osobných konzultácií alebo e-mailom v dohodnutom rozsahu (splnenie konzultácií je podmienkou udelenia zápočtu).

Osnova:

  1. Tézy pre spracovanie diplomovej práce (v primeranom rozsahu 10 – 15 normostrán, obsahujúce najmä cieľ práce, metódy a návrh postupu spracovania);
  2. Koncept diplomovej práce (rozpracovaná teoretická i praktická časť, v rozsahu 10 – 15 normostrán).
voliteľný

4. Semester

Ciele predmetu:

Kľúčovým cieľom výučby predmetu je prehĺbiť znalosti vo vzťahu k manažmentu a hospodáreniu v štátnej správe a samospráve. V rámci štúdia získa študent prehľad o strategickom riadení, riadení projektov, riadení procesov, riadení kvality a zmien, riadení času, riadení rizík a problematiky korupcie, podvodov a plytvania, a to z teoretického a najmä praktického hľadiska. Študent si osvojí potrebné znalosti vrátane dobrej a zlej praxe v tejto oblasti, úskalia, špecifík a potenciálnych problémov, a to v relevantných súvislostiach.

Osnova:

  1. Úvod do problematiky a aktualizácie prebraných tém.
  2. Public management - špecifiká riadenia vo verejnej správe, efektívne a neefektívne riadenie – úskalia, príklady.
  3. Legislatíva vo väzbe na manažment vo verejnej správe - povinnosti vedúcich zamestnancov, kontrolné mechanizmy (na príklade obcí).
  4. Hospodárenie v štátnej správe a samospráve, dopady ekonomickej činnosti.
  5. Územné a strategické plánovanie, finančné aspekty verejných stratégií, princípy udržateľného rozvoja.
  6. Riadenie projektov, ekonomické aspekty riadenia projektov vo verejnej správe – na konkrétnych príkladoch.
  7. Riadenie ľudských zdrojov, výdavky na zamestnancov vo verejnej správe, optimalizácia a personálne audity.
  8. Riadenie kvality vo verejnej správe, vzťah kvality - výkonu - výdavkov, problematika „štíhlej administratívy“.
  9. Riadenie rizík a príležitostí vo verejnej správe, ekonomické dopady.
  10. Korupcia, plytvanie, podvody a ich dopady na hospodárenie. Protikorupčná stratégia – na konkrétnych príkladoch.
  11. Riadenie času – faktor času pri plánovaní a rozhodovaní.
  12. Riadenie a hospodárenie rôznych typov organizácií vo verejnej správe.

Ciele predmetu:

Udelenie zápočtu je viazané na odovzdanie finálnej verzie záverečnej práce e-mailom vedúcemu práce. Limitný termín pre udelenie zápočtu je ukončenie študijných povinností podľa platného harmonogramu akademického roka. Vedúci práce môže stanoviť presný (skorší) termín a upresniť podmienky udelenia zápočtu. Študent je povinný rešpektovať pokyny svojho vedúceho pri tvorbe záverečnej práce a spracovávať svoju prácu s ohľadom na termíny stanovené vedúcim práce.

povinný

Ciele predmetu:

Cieľom predmetu je zvýšiť previazanosť štúdia s potrebami praxe, teda potrebami reálneho profesijného života a lepšie tak reagovať na požiadavky budúcich potenciálnych zamestnávateľov absolventov, a to ako z hľadiska manažmentu, tak z hľadiska ekonomiky a hospodárenia. Študentovi by tento predmet mal umožniť overiť si nadobudnuté vedomosti z oblasti svojho študijného programu ich praktickou aplikáciou v konkrétnych situáciách bežnej činnosti rôznych typov ekonomiky a manažmentu a získať úplne nové poznatky, ktoré mu pomôžu doplniť si teoretické vedomosti a získať tak ucelenejšiu orientáciu v určitej problematike. Predmet Odborná prax prebieha v 4. semestri štúdia, dĺžka praxe za celé štúdium je 12 týždňov.

Osnova:

Na úvodnom seminári budú študenti oboznámení s podmienkami, obsahom a organizáciou odbornej praxe. Všetky potrebné formuláre študent nájde na stiahnutie v interaktívnej osnove IS:

  • Zadanie odbornej praxe.
  • Zmluva o zabezpečení odbornej praxe.
  • Záverečnú správu o realizácii odbornej praxe.
  • Študent absolvuje prax vo vybranej a školou schválenej organizácii. O priebehu praxe študent spracuje záverečnú správu.

    voliteľný

    Prečo študovať práve u nás?

    Viac ako 50

    zahraničných partnerských univerzít 

    82%

    študentov odporúča študium na Ambis

    Až 98 %

    naši absolventi sa uplatnia na trhu práce

    32 rokov

    praktických skúseností v oblasti vzdelávania 

    18k +

    úspešných absolventov od roku 2001

    6 rokov

    sme najväčšia súkromná univerzita v ČR